Actueel

Stichting Klantgericht Bouwen: Keurmerkbouwers bieden kwaliteit en zekerheid in onzekere tijden

Geplaatst op 08 feb 2009 , bijgewerkt 08 feb 2009, 23:00

Vandaag ontvangen 72 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven scoren beter dan de gemiddelde Nederlandse bouwondernemer al...

Vandaag ontvangen 72 bouwondernemingen het Keurmerk Klantgericht Bouwen. Deze bedrijven scoren beter dan de gemiddelde Nederlandse bouwondernemer als het gaat om klanttevredenheid en het beperken van opleveringsgebreken. Omdat deze bouwers al hun huizen met een waarborgregeling aanbieden, is de koper verzekerd van afbouw van zijn woning als de bouwer onverhoopt failliet gaat. Het keurmerk is in deze onzekere tijden daarom belangrijker dan ooit.

Klantgerichte bouwers bouwen beter, meer tevreden klanten

In 2008 leverden klantgerichte bouwers nieuwe woningen op met gemiddeld 14,8 opleveringsgebreken. Dat is een lichte verbetering is ten opzichte van de jaren daarvoor en het beste resultaat in vier jaar. De gemiddelde Nederlandse bouwer leverde vorig jaar zijn woningen op met 21,9 gebreken.
Consumenten gaven keurmerkbouwers gemiddeld het rapportcijfer 6,6 voor de tevredenheid over de dienstverlening. De Nederlandse bouwer kreeg van zijn klanten vorig jaar gemiddeld een 5,8.

Winnaars 2009 oude bekenden

Ook dit jaar ontvangen twee bouwondernemingen die in 2008 excelleerden in dienstverlening en opleveringsprestaties een extra prijs. Daarmee vervullen zij een voorbeeldfunctie voor de bouw in Nederland. Tot beste Klantgerichte Bouwers 2009 werden uitgeroepen Dijkman Bouw B.V. uit Warnsveld (in de categorie tot 50 koopwoningen) en Bouw- en Handelmaatschappij Adriaan van Erk B.V uit Bergambacht (in de categorie vanaf 50 koopwoningen). Beide bedrijven werden in 2007 ook al tot beste bouwondernemers uitgeroepen.

Kopers en bouwkundigen beoordelen bouwers

Kopers geven rapportcijfers voor hun ervaringen met de bouwonderneming in de verkoop-, bouw- en opleveringsfase. Bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis controleren de kwaliteit van opgeleverde woningen en noteren het aantal oplevergebreken. Alleen als bouwondernemers op alle onderdelen bovengemiddeld presteren komen ze in aanmerking voor het Keurmerk Klantgericht Bouwen.

Samenwerking tussen bouwbranche en consumentenorganisatie

Het Keurmerk Klantgericht Bouwen wordt verstrekt door de in 2003 opgerichte Stichting Klantgericht Bouwen, een gezamenlijk initiatief van Vereniging Eigen Huis en Bouwend Nederland. Het keurmerk geeft door continu meten inzicht in de kwaliteit van bouwondernemingen. Met de uitkomsten kunnen aangesloten bedrijven hun bedrijfsprocessen verbeteren. In 2008 namen bijna 120 bedrijven deel aan het initiatief Klantgericht Bouwen. Gezamenlijk meldden zij 10.000 koopwoningen aan, wat neerkomt op bijna 25 procent van de totale jaarlijkse nieuwbouwproductie in Nederland.

Bron: Stichting Klantgericht Bouwen
Amersfoort, 9 februari 2009

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media