Actueel

Hypotheekrente moet duidelijker.

Geplaatst op 28 apr 2009 , bijgewerkt 28 apr 2009, 22:00

Trouwe klanten worden niet beloond, ze betalen meer dan nieuwe klanten. Veel geldverstrekkers zijn onduidelijk over de opbouw van de hypotheekrent...

Trouwe klanten worden niet beloond, ze betalen meer dan nieuwe klanten.

Veel geldverstrekkers zijn onduidelijk over de opbouw van de hypotheekrente die ze aan hun klanten berekenen. De klant is het vaak niet duidelijk welke kortingen hij krijgt en welke toeslagen hij betaalt. Bij de volgende rentevaste periode leidt dat onherroepelijk tot een hogere rente dan verwacht en als gevolg daarvan hogere maandlasten. Over de reden daarvan tast de klant in het duister.

Banken en andere geldverstrekkers adverteren met aantrekkelijke rentetarieven voor nieuwe klanten. Nieuwe klanten betalen vrijwel altijd een aantrekkelijke lage rente, bestaande klanten een hogere. Die hogere rentetarieven krijgt de klant niet te zien, terwijl renteverschillen van 0,65 procentpunt met het instaptarief niet ongewoon zijn. Voor eenzelfde hypotheek van 250.000 euro betaalt een trouwe klant dan € 140,- (bruto) per maand meer dan een nieuwe klant.

Vereniging Eigen Huis strijdt tegen onduidelijke renteopbouw. Veel banken en andere geldverstrekkers zetten zichzelf nog steeds centraal, terwijl de klant juist centraal zou moeten staan. Verstoppertje spelen over de werkelijke rente past niet in een tijd waarin klanten duidelijkheid, eerlijkheid en transparantie willen. Het moet voor iedere klant volkomen duidelijk zijn uit welke basisrente en tijdelijke opslagen en kortingen zijn hypotheekrente bestaat.

Als uw rentevaste periode binnenkort afloopt

Als de rentevaste periode van uw hypotheek binnenkort afloopt, is het verstandig om niet het aanbod van uw bank af te wachten, maar enkele maanden voor de einddatum zelf in actie te komen. Op internet kunt u de rentetarieven van vrijwel alle aanbieders vinden. Als u met die wetenschap een afspraak maakt met uw bank of hypotheektussenpersoon en een aanbod vraagt voor een nieuwe rentevaste periode, kunt u beoordelen of dat aanbod acceptabel is.

Let daarbij scherp op risico-opslagen die eventueel kunnen vervallen omdat de waarde van uw huis is toegenomen en of een eventuele garantiekorting (zoals de NHG) wel in mindering is gebracht. Dat scheelt al snel enkele tienden procentpunten. Als het uiteindelijke aanbod u niet bevalt, of als er misschien nog een andere reden is om van hypotheek te wisselen, dan kunt u alsnog besluiten om naar een andere aanbieder over te stappen. U betaalt dan wel notaris- en afsluitkosten en wellicht moet het huis opnieuw getaxeerd worden. Het voordeel van een nieuwe hypotheek moet daar wel tegenop wegen. 

  Ga naar de website van Eigen Huis Hypotheekservice voor persoonlijk advies [...]

Bron: Vereniging Eigen Huis
Amersfoort, 29 april 2009

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media