Actueel

Hoe om te gaan met stormschade

Geplaatst op 31 mei 2009 , bijgewerkt 31 mei 2009, 22:00

Veel mensen zullen na maandag 25 mei 2009, schade hebben aan hun woning als gevolg van de storm. Dat kan zijn een enkele dakpan die van het dak is ge...

Veel mensen zullen na maandag 25 mei 2009, schade hebben aan hun woning als gevolg van de storm. Dat kan zijn een enkele dakpan die van het dak is gewaaid tot grote schades als gevolg van omgewaaide bomen. Ook wateroverlast kan een probleem zijn waar mensen mee te maken hebben, of hebben gehad.

Melden aan de verzekering

In de meeste opstalverzekeringen is de schade, als gevolg van een storm (windkracht hoger dan 7 Bf) gewoon gedekt. Voor mensen met een dergelijke schade is het van belang om zo snel mogelijk hun verzekeringsmaatschappij in kennis te stellen van de opgelopen schade. Sommige verzekeraars hebben hiervoor een speciale 24-uurs alarmservice, waar u tevens hulp geboden wordt als het regelen van noodreparaties en voorzieningen.

Raadpleeg hiervoor uw verzekeringspapieren. Daar kunt u ook lezen hoe het is geregeld met een eventueel 'eigen risico'.

Doorgaans is immers een EIGEN RISICO BIJ STORM van toepassing à 2 promille van het verzekerd bedrag, dus: bij een verzekerde waarde van € 200.000,- is er meestal sprake van een eigen risico van € 400,-.

Soms vindt de schade plaats op een moment dat de verzekeraar niet bereikbaar is. Dan moet u het volgende voor ogen houden: De basisgedachte bij verzekeren is altijd 'goed huisvaderschap', met andere woorden: ervoor zorgen dat u er alles aan doet om gevolgschade (doorlekken e.d.) en verdere schade te beperken. Dat betekent dus z.s.m. herstellen, zonodig met een noodreparatie (dat is immers ook in het belang van verzekeraar zelf!); zorg wel dat u een nota ontvangt voor de werkzaamheden i.v.m. het claimen. Voor kleinere schadebedragen (bijvoorbeeld tot € 1000,-) zal verzekeraar veelal genoegen nemen met een reparatienota, daar het sturen van een expert in zo'n geval als relatief te kostbaar wordt gezien. Meld de schade wel altijd alsnog telefonisch bij de verzekeringsmaatschappij!

Wij adviseren u om bij het inschakelen (na melding aan de verzekeraar uiteraard) bij voorkeur te kiezen voor bedrijven aangesloten bij het VLOK (brancheorganisatie klussenbedrijven, www.vlok.nl) en Bouwend Nederland (brancheorganisatie van aannemersbedrijven www.bouwendnederland.nl). De adressen zijn te vinden op onze website, of in de Gouden Gids.

Tip

Neem foto's van de schade! Wanneer u in de gelegenheid bent om foto's te nemen van de schade is dit zeker aan te raden, op deze manier kunt u voorkomen dat er achteraf een discussie ontstaat met de verzekeringsmaatschappij.

Afgewaaide dakpannen

Het kan zijn dat mensen hun aannemer of bouwer willen aanspreken vanwege de opgelopen schade. Zoals eerder aangegeven valt de schade, als gevolg van storm, gewoon onder de opstalverzekering. Bij schade aan het dak veroorzaakt door storm (onder storm wordt volgens het GIW verstaan een windsnelheid groter dan 17 m/s, wat overeenkomt met ongeveer windkracht 8) geldt de garantieregeling GIW niet, en dient deze schade geclaimd te worden bij de opstalverzekering. De meeste bouwers zullen dan ook enige aansprakelijkheid afwijzen.
 
Vanaf 1992 zijn bouwers verplicht om voor dakbedekkingen een verankeringsberekening te maken. Is er een vermoeden dat tijdens de bouw dat de pannen onvoldoende zijn verankerd laat dan de aannemer door middel van een verankeringsberekening aantonen dat hij bouwt volgens de prestatie-eisen van het bouwbesluit.

Om de mate van verankering te kunnen bepalen heeft men de volgende gegevens nodig:

  1. In welk windgebied staat de woning (informatie daarover kunt u krijgen bij de afdeling bouw- en woningtoezicht van uw gemeente)
  2. Daktype
  3. Dakhelling
  4. Dakbedekking
  5. Onderdak (gesloten of open)
  6. Hoogte, breedte en lengte gebouw
  7. Goothoogte
  8. Terrein bebouwd of onbebouwd

In principe dienen alle hoek- en kantpannen en nokvorsten vast te zitten. De rest van het dak moet al dan niet dambordsgewijs verankerd worden, afhankelijk van bovengenoemde gegevens. Voor verdere informatie over het verankeren van pannen kunt u een bellen met ons informatie- en adviescentrum (033-4507750).

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media