Actueel

Nieuwbouw kopen is ook gewoon leuk

Geplaatst op 07 jul 2009 , bijgewerkt 07 jul 2009, 22:00

Lusten en lasten van een nieuwbouwwoning Het pas opgeleverde huis zelf, het inrichten en de nieuwe woonomgeving geven kopers van nieuwbouwwoningen ...

Lusten en lasten van een nieuwbouwwoning

Het pas opgeleverde huis zelf, het inrichten en de nieuwe woonomgeving geven kopers van nieuwbouwwoningen het eerste jaar de meeste voldoening. Ook het aanleggen van de tuin en het contact met nieuwe buren en buurtgenoten wordt door nieuwbouwkopers als plezierig ervaren. Het aanvankelijke woonplezier wordt echter vaak overschaduwd door de tijd die het vergt om de gemiddeld 23 opleveringsgebreken per woning te verhelpen.

Ook omgevingsergernissen als slechte wegen, te weinig parkeerplaatsen, bouwrommel en modder in de buurt vormen vaak een bron van ergernis. Het eigen huis is dan wel klaar, maar de directe woonomgeving is nog volop in ontwikkeling en vanzelfsprekende voorzieningen als straatverlichting, borden en wegwijzers of winkelvoorzieningen laten nog op zich wachten. Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1.148 kopers van nieuwbouwwoningen.

Duur meerwerk bron van ergernis

Een ruime meerderheid (60%) van de nieuwbouwkopers die aan het onderzoek meededen denkt met plezier terug aan het uitzoeken van zaken als de keuken, badkamer en vloeren. Daarentegen ergert 45% zich aan de hoge kosten die bouwers berekenen voor meerwerk.

Andere ergernissen zijn vertragingen, opleveringsgebreken, onzorgvuldigheden en het niet nakomen van afspraken. Uit eerder onderzoek van Vereniging Eigen Huis bleek al dat de kosten voor heel gewone zaken als extra stopcontacten of een dakraam vaak onverklaarbaar hoog zijn. Vereniging Eigen Huis heeft daarom een lijst opgesteld van meerwerkprijzen die kopers kunnen gebruiken bij het beoordelen van de prijzen die hun eigen bouwer rekent. Met de meerwerklijst kunnen zij beslissen of ze het meerwerk laten uitvoeren door de bouwer, door een eigen aannemer of er voor kiezen of om het helemaal zelf te doen.

Bouwers kunnen beter

Dat bouwers hun deskundigheid en klantvriendelijkheid kunnen verbeteren blijkt uit de rapportcijfers die kopers hen geven. Voor deskundigheid krijgt de bouwer gemiddeld een 6,8 en voor klantvriendelijkheid scoort hij een 6,3. Er valt dus nog wat te verbeteren. Steeds meer bouwers realiseren zich dat klantvriendelijkheid en een laag aantal opleveringsgebreken goed is voor hun reputatie en de financiƫle resultaten. In een keer goed opleveren is altijd goedkoper dan achteraf herstellen. Om de bouw en oplevering van de nieuwe woning goed te laten verlopen, vindt 85% van de nieuwbouwkopers het daarom noodzakelijk om experts in te schakelen. Om aan deze wens gehoor te geven biedt de vereniging onder andere de Eigen Huis Nieuwbouwservice en losse opleveringskeuringen aan.

Met de Eigen Huis Nieuwbouwservice wordt een groep kopers tijdens het bouwproces zowel juridisch als bouwkundig begeleid door Vereniging Eigen Huis. Een eigen webportal zorgt voor het contact met toekomstige buren en geeft ruimte voor vragen en ervaringen van kopers en antwoorden en advies van Vereniging Eigen Huis. Tijdens de bouwperiode wordt op verschillende momenten bij de deelnemende woningen een technische controle van de bouwwerkzaamheden uitgevoerd door de projectbouwkundige.

De bevindingen worden op de website gepubliceerd, zodat kopers niet op de volgende kopersvergadering hoeven te wachten. Voor juridische kwesties wordt een jurist van Vereniging Eigen Huis ingeschakeld. Bij de oplevering wordt iedere deelnemende woning van voordeur tot vliering gecontroleerd door middel van een opleveringskeuring. Na de oplevering loopt de nieuwbouwservice nog een jaar door.

Bij een losse opleveringskeuring wordt de kwaliteit van de woning bij de sleuteloverdracht beoordeeld. Een gecertificeerd bouwkundige van Vereniging Eigen Huis loopt tijdens de oplevering mee, noteert de gebreken, geeft de koper tips over gebruik en onderhoud en zorgt dat de geconstateerde opleveringsgebreken door de bouwer in het proces-verbaal van oplevering worden opgenomen. Als de bouwer niet tot een bevredigende oplossing wil komen wordt de koper telefonisch bijgestaan door juristen van de vereniging. Wordt uw nieuwe woning binnenkort opgeleverd?

Kopersvereniging helpt bij oplossen omgevingsergernissen

Zaken in de omgeving van de woning, zoals voldoende parkeerplaatsen, speeltuinen, winkels, scholen, openbaar vervoer etc. maken weliswaar geen deel uit van de koop van uw woning, maar zijn belangrijk om goed te regelen. In een kopersvereniging staat u sterk tegenover de projectontwikkelaar of gemeente omdat u kwesties collectief op kunt pakken.

Amersfoort, 8 juli 2009
Bron: Vereniging Eigen Huis

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media