Actueel

Obvion compenseert te hoge renteopslag

Geplaatst op 30 aug 2009 , bijgewerkt 30 aug 2009, 22:00

Hypotheekverstrekker Obvion gaat klanten compenseren die worden benadeeld door een verhoging van de opslag op de variabele rente van 0,65% naar 1,35...

Hypotheekverstrekker Obvion gaat klanten compenseren die worden benadeeld door een verhoging van de opslag op de variabele rente van 0,65% naar 1,35%. Obvion neemt deze stap na stevige kritiek van onder meer Vereniging Eigen Huis en klachten van klanten.

Klanten van Obvion kregen te maken met veel slechtere voorwaarden als ze hun hypotheek tussentijds verhoogden of wijzigden. De renteopslag werd daarna stilzwijgend meer dan verdubbeld. Obvion verzuimde haar klanten duidelijk te wijzen op de gevolgen die de verhoging of wijziging van hun hypotheek had. De geldverstrekker werd door de Ombudsman Financiële Dienstverlening op de vingers getikt. Obvion draait de verslechtering van de voorwaarden nu weer terug.

Renteopslag

Veel klanten met een variabele hypotheekrente werden vorig jaar november plotseling geconfronteerd met een renteopslag van 0,7%, waardoor de hypotheeklasten flink toenamen. Die opslag op het Euribortarief was altijd 0,65%, maar werd in november van 2008 verhoogd tot 1,35%. Bestaande klanten werden met de verhoging geconfronteerd als zij geld bijleenden, bijvoorbeeld door de lopende hypotheek te verhogen van € 100.000 naar € 120.000, of als zij hun lening wijzigden. De klanten moesten daarna ineens voor hun gehele lening het hogere rentetarief betalen.

Vereniging Eigen Huis heeft aangegeven het niet eens te zijn met deze gang van zaken. Ook de Ombudsman heeft nu aangegeven dat Obvion zijn klanten duidelijker had moeten informeren over de wijziging van de voorwaarden. Obvion gaat ongeveer 3.500 klanten met een variabele hypotheekrente van voor 1 november 2004 de teveel betaalde rente terugbetalen.

Compensatie

Bij een wijziging of verhoging van de hypotheeksom van minder dan 20% wordt de klant volledig gecompenseerd voor de renteverhoging. Bij grotere hypotheekverhogingen van meer dan 20% wordt de helft van de renteverhoging gecompenseerd. De grens van 20% is door de Ombudsman vastgesteld. De compensatie heeft betrekking op de totale hypotheeksom met een variabele rente, dus zowel op de oude, bestaande hypotheek als op de verhoging. Over de hoogte van de compensatie worden alle klanten door Obvion persoonlijk geïnformeerd.

Vereniging Eigen Huis is tevreden met de stap die Obvion heeft genomen om tot compensatie over te gaan. De vereniging gaat echter nadere informatie inwinnen over de redenen waarom de categorie klanten die na november 2004 een hypotheek met variabele rente bij Obvion hebben gesloten, niet in aanmerking komen voor compensatie. Deze klanten hebben immers in hun offerte staan dat er sprake is van een vaste opslag.

Bron: Vereniging Eigen Huis
Amersfoort, 31 augustus 2009

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media