Actueel

Rentediscriminatie: bestaande klant krijgt geen rentekorting

Geplaatst op 07 apr 2011 , bijgewerkt 07 apr 2011, 12:30

Bestaande klanten betalen nog steeds vaak een hogere hypotheekrente dan nieuwe klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Na het a...

Bestaande klanten betalen nog steeds vaak een hogere hypotheekrente dan nieuwe klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. Na het aflopen van de rentevastperiode krijgt de bestaande klant geen rentekorting, die de nieuwe klant wel krijgt. 

De geldverstrekkers zeggen dat ze een evenhoge hypotheekrente aanbieden aan bestaande als aan nieuwe klanten. De zogenoemde renteopslag voor bestaande klanten is er sinds begin 2010 niet meer. Maar uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat er nog steeds sprake is van rentediscriminatie. Want bestaande klanten komen na het aflopen van de eerste rentevastperiode niet in aanmerking voor de kortingen die nieuwe klanten wel krijgen.

Trouwe klant

Vereniging Eigen Huis vindt het belachelijk dat bestaande klanten bij een renteverlenging een hoger rentetarief betalen dan nieuwe klanten, terwijl ze juist beloond zouden moeten worden voor het trouw betalen van hun rentelasten. Bovendien betekenen bestaande klanten een minder hoog risico voor een bank: doordat de waarde van de woning vaak is gestegen en doordat de klant al vermogen heeft opgebouwd.

Verbod

De vereniging wil dat de Nederlandse Vereniging van Banken rentediscriminatie verbiedt in de Gedragscode Hypothecaire Financieringen. Daarnaast wil de vereniging dat banken de kortingen die zij verstrekken aan nieuwe klanten ook beschikbaar stellen aan bestaande klanten. Weg met die rentediscriminatie! Tot slot moet de NVB in de gedragscode opnemen dat banken minimaal drie maanden vóór het aflopen van de rentevastperiode klanten bericht krijgen.

Lees meer over het onderzoek naar rentediscriminatie.

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media