Actueel

NMa start marktscan makelaardij

Geplaatst op 24 jun 2011 , bijgewerkt 24 jun 2011, 07:10

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat onderzoek doen naar de concurrentie binnen de makelaardij. Met deze marktscan wil de NMa inzicht kr...

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat onderzoek doen naar de concurrentie binnen de makelaardij. Met deze marktscan wil de NMa inzicht krijgen hoe de markt nu functioneert en welke knelpunten er zijn.

“De aankoop van een woning is voor de meeste consumenten de belangrijkste aanschaf in hun leven”, licht Henk Don toe, waarnemend bestuursvoorzitter van de NMa. “De makelaar is daarbij de adviseur die helpt een geschikte nieuwe woning te vinden of de bestaande woning te verkopen. Het is daarom van groot belang dat deze markt goed functioneert.” Het speelveld voor de makelaardij is de afgelopen tien jaar ingrijpend veranderd door de afschaffing van de wettelijke titelbescherming, het loslaten van het vaste makelaarstarief en de opkomst van het internet. De NMa wil in haar scan onderzoeken welke effecten deze ontwikkelingen hebben gehad voor de concurrentie op de markt voor makelaarsdiensten. Het doel is om op basis van de uitkomsten, indien nodig, aanbevelingen te doen die de concurrentie verbeteren. De NMa verwacht de scan in het najaar van 2011 af te ronden.

Uit eigen ervaring

Vereniging Eigen Huis ondersteunt het initiatief van de NMa van harte. De vereniging roept haar leden dan ook op eventuele onheuse makelaarspraktijken (in strijd met de Algemene Consumentenvoorwaarden) te melden aan de NMa. Dat kan door een mail te sturen naar marktstudie_makelaars@nmanet.nl.

Meer informatie

Lees hier het volledige bericht van de NMa

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media