Actueel

Adequate vergoeding DSB-slachtoffers

Geplaatst op 21 sep 2011 , bijgewerkt 21 sep 2011, 12:45

Vereniging Eigen Huis is tevreden over het besluit dat DSB-klanten adequaat worden gecompenseerd voor het financieel leed dat DSB Bank hen eerder he...

Vereniging Eigen Huis is tevreden over het besluit dat DSB-klanten adequaat worden gecompenseerd voor het financieel leed dat DSB Bank hen eerder heeft berokkend. De curatoren van de failliete bank hebben de problematiek van DSB-gedupeerden serieus genomen en voortvarend gehandeld, vindt de vereniging.

De collectieve compensatieregeling geldt voor (voormalige) klanten van DSB met koopsompolissen, beleggingsverzekeringen, overkrediteringen en zorgplichtklachten. De ruim 8.000 klanten die al een klacht hebben ingediend, hebben inmiddels een nieuwsbrief ontvangen en krijgen naar verwachting uiterlijk in december een voorstel van de curatoren. Andere klanten die in aanmerking denken te komen voor de compensatieregeling, kunnen zich tot uiterlijk 31 december 2012 aanmelden op www.dsbcompensatie.nl

Structurele zorgplichtschendingen

De curatoren Rutger Schimmelpenninck en Ben Knüppe noemen de door hen geconstateerde zorgplichtschendingen structureel van aard. “Niet bij iedere lening maar wel als er bijvoorbeeld koopsompolissen werden meeverkocht en meegefinancierd. Vanwege dat structurele karakter hebben wij voor een collectieve regeling voor DSB-klanten gekozen.”
De curatoren verwachten dat klanten na een onzekere periode nu weten waar ze aan toe zijn zonder het hoeven voeren van ingewikkelde procedures met onzekere uitkomst.

Overstapboete en hoge rente

In mei dit jaar constateerde Vereniging Eigen Huis al dat DSB-klanten gevangen zaten in hun hypotheek. Na een korte en krachtige media-actie werd de overstapboete geschrapt en de vaste rente op DSB-hypotheken dichterbij de gemiddelden van andere banken gebracht.

Zie ook: Succesactie Vereniging Eigen Huis: voorwaarden DSB Bank verbeterd

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media