Actueel

Miljoenenboete voor Greenchoice

Geplaatst op 16 dec 2011 , bijgewerkt 16 dec 2011, 13:16

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft energiebedrijf Green Choice een boete van  € 7,2 miljoen opgelegd. De leverancier van duurzam...

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft energiebedrijf Green Choice een boete van  € 7,2 miljoen opgelegd. De leverancier van duurzame energie verzuimde € 8 miljoen aan zijn klanten uit te keren.

Dit schrijft Trouw vrijdag.

Klanten van Greenchoice die naar een andere energieleverancier wilden overstappen, ontvingen geen eindafrekening als zij nog geld tegoed hadden van het bedrijf. Alleen als oplettende consumenten aan de bel trokken, werd er een rekening verstuurd. Op die manier heeft Green Choice, volgens de NMa, in zes jaar tijd heel bewust in totaal € 8 miljoen achter gehouden.

De boete van € 7,2 miljoen is de hoogste die de NMa sinds de liberalisering van de energiemarkt heeft opgelegd. Peter Plug van de Energiekamer, zegt in het interview met Trouw:  “De boete moest, vonden wij, zodanig hoog zijn dat de directeuren dit direct in hun portemonnee voelen. Tegelijkertijd blijft het bedrijf economisch in tact. Met de producten van Greenchoice is namelijk niets mis, integendeel, die zijn een verrijking voor de markt.”

Ontkenning

De energieleverancier ontkent overigens dat het bewust geld van klanten achterhield. Het was volgens de woordvoerder lastig om uit te zoeken of de meterstanden klopten en daarom werd het afhandelen van eindafrekeningen uitgesteld.

Al het geld is inmiddels terugbetaald aan de benadeelde klanten en de directie is per direct afgetreden.

Tevredenheidsonderzoek

Greenchoice scoorde hoog in het tevredenheidsonderzoek dat Vereniging Eigen Huis in 2009 en 2010 onder haar leden hield. Het is de vraag of Greenchoice nog steeds goed scoort in het tevredenheidsonderzoek dat begin 2012 gehouden wordt. Vereniging Eigen Huis vindt de handelswijze van Greenchoice absoluut consumentonvriendelijk.

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media