Actueel

Bel-niet-aan-sticker populair

Geplaatst op 24 jan 2013 , bijgewerkt 24 jan 2013, 13:10

Nederlanders omarmen massaal de bel-niet-aan-sticker op de voordeur om opdringerige verkopers af te houden. Minstens een miljoen stickers zijn sinds ...

Nederlanders omarmen massaal de bel-niet-aan-sticker op de voordeur om opdringerige verkopers af te houden. Minstens een miljoen stickers zijn sinds 2010 verspreid, zo blijkt uit rondgang van het Algemeen Dagblad.

Alleen afgelopen jaar al zijn er tienduizenden stickers uitgedeeld. Het ging hard nadat het ministerie van Economische Zaken in 2010 de sticker promootte en de Consumentenbond er na het succes van het Bel-me-niet-register een item van maakte. 

Warme broodjes

Bij het tv-programma Kassa gaan de stickers als warme broodjes over de toonbank.  Het programma strijdt al langere tijd tegen ongewenste colportage. Vorig jaar wist de redactie zo’n 25.000 stickers te slijten. En met een onlangs nieuw begonnen actie om de sticker op de markt te brengen, verwacht Kassa dit aantal te overtreffen. De toeloop is nu al groot.

Hoop ergernis

De consument is de verkopers aan de deur goed zat, zo blijkt. Vorige week nog pleitte PvdA-kamerlid Mei Li Vos voor een Bel-niet-aan-register. Ook de Consumentenbond vindt dat er een wettelijk register moet komen, zodat men zich kan afmelden voor ongevraagde verkoop aan de deur. Minister Kamp van Economische Zaken ziet hier echter niets in. Voor Kassa een reden om de sticker opnieuw uit te brengen.

Sticker aanvragen

Wilt u een bel-niet-aan-sticker aanvragen, ga dan naar:

  • Kassa (Vara televisie) of
  • Consumentenbond

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media