Actueel

Energieleverancier stuurt onduidelijke rekening

Geplaatst op 28 jun 2013 , bijgewerkt 28 jun 2013, 12:09

Veel huishoudens begrijpen de energierekening niet. Slechts 13% van de consumenten kan de link leggen tussen het aanbod van de energieleverancier, zi...

Veel huishoudens begrijpen de energierekening niet. Slechts 13% van de consumenten kan de link leggen tussen het aanbod van de energieleverancier, zijn energiecontract en de informatie op de nota.

Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek onder consumenten. Door onduidelijke informatie op de energierekening blijkt het lastig om energiecontracten en –tarieven met elkaar te vergelijken. Dit leidt tot veel afhakers bij het overstappen naar een andere energieleverancier.

ACM roept energieleveranciers op om uniforme begrippen te gebruiken en deze duidelijk uit te leggen. Ook vraagt de toezichthouder de leveranciers het aantal prijselementen op de rekening te verminderen, de consument een op maat gesneden contract te presenteren en prijzen inclusief belastingen te vermelden. Begin juli komen de energiebedrijven met concrete voorstellen om de energieprijzen op deze punten te verduidelijken.

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media