Actueel

'Misbruik van onwetendheid rond provisieverbod'

Geplaatst op 24 jul 2013 , bijgewerkt 24 jul 2013, 15:17

Een aantal hypotheek- en verzekeringsadviseurs maakt misbruik van de onwetendheid van consumenten over het provisieverbod. Dat heeft waarnemend ...

Een aantal hypotheek- en verzekeringsadviseurs maakt misbruik van de onwetendheid van consumenten over het provisieverbod. Dat heeft waarnemend voorzitter Theodor Kockelkoren van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) tegen persbureau ANP gezegd. Volgens hem brengen de adviseurs kosten in rekening voor diensten waarvoor al is betaald.

Sinds januari van dit jaar mogen tussenpersonen zich niet meer laten betalen door de banken en verzekeraars van wie ze financiële producten verkopen. De consument betaalt de tussenpersoon nu rechtstreeks. Het provisieverbod moet ervoor zorgen dat de adviseur in het belang van de consument adviseert.

De adviseurs zijn wel verplicht om bestaande klanten, voor wie al provisie was betaald, zonder extra kosten te blijven helpen bij vragen over complexe producten als een hypotheek of levensverzekering. Veel consumenten weten dit niet en de AFM heeft signalen gekregen dat een aantal adviseurs daarvan gebruik maakt.

Niet duidelijk

'Wij gaan achter adviseurs aan die op een onredelijke manier kosten in rekening brengen', aldus Kockelkoren tegen het persbureau. Het zou veelal om kleinere partijen gaan. Veel adviseurs gaan wel goed om met het provisieverbod.

Volgens Vereniging Eigen Huis is het probleem dat nergens helder is vastgelegd wat een bestaande klant mag verwachten van zijn adviseur. De vereniging wil graag dat hierover duidelijkheid komt en zal hierop binnenkort haar visie geven.

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media