Actueel

Duizenden klanten van Nuon misleid

Geplaatst op 28 aug 2013 , bijgewerkt 28 aug 2013, 12:15

Energieleverancier Nuon heeft de afgelopen tien jaar ruim 200.000 huishoudens verkeerd ingelicht over Nuon Natuurstroom. De meerprijs die klanten voo...

Energieleverancier Nuon heeft de afgelopen tien jaar ruim 200.000 huishoudens verkeerd ingelicht over Nuon Natuurstroom. De meerprijs die klanten voor Natuurstroom betalen, zou worden geïnvesteerd in nieuwe, duurzame energieprojecten. Sinds 2002 gebeurt dit niet meer, hoewel de klanten de opslag nog wel betalen.  

Dit blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad. 

De energieleverancier heeft erkend dat de 200.000 huishoudens die tussen 1996 en 2002 een contract hebben afgesloten voor Natuurstroom, niet voldoende zijn ingelicht. Nuon zal deze klanten nu actief gaan benaderen.

Klanten die Natuurstroom afnemen betalen een opslag op de stroomprijs. Voor een huishouden kan dit bedrag oplopen tot 60 euro per jaar. Dit bedrag zou worden geïnvesteerd in nieuwe, groene energieprojecten. Tot 2002 gebeurde dit ook, maar sinds die tijd wordt de opslag geïnvesteerd in groencertificaten. Bij de klanten is dit niet bekend.

Sinds enkele jaren is het niet meer mogelijk om een contract voor Natuurstroom bij Nuon af te sluiten. Momenteel zijn er nog 50.000 klanten met een contract voor Natuurstroom.

Consumentenactie

Over een eventuele compensatie rept Nuon niet. Als Nuon de gedupeerde klanten niet of onvoldoende compenseert, start belangenorganisatie Consumentenclaim een collectieve actie.

Meer weten over groene stroom?

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media