Actueel

'Onvoldoende hulp voor huiseigenaren'

Geplaatst op 07 okt 2013 , bijgewerkt 07 okt 2013, 22:00

Huiseigenaren ervaren te weinig hulp van hun bank bij problemen met hun hypotheek. Dat concluderen onderzoeksbureaus Deloitte en Gfk na een gezamenli...

Huiseigenaren ervaren te weinig hulp van hun bank bij problemen met hun hypotheek. Dat concluderen onderzoeksbureaus Deloitte en Gfk na een gezamenlijk onderzoek onder 798 woningbezitters.

Twee op de drie ondervraagde hypotheekklanten vindt dat de hypotheekverstrekker onvoldoende informatie verstrekt over de crisis en de impact hiervan op hun financiële situatie. Deloitte geeft aan dat het goed is als de hypotheekverstrekker eerder signaleert welke klanten op welke termijn veel risico lopen.
 
Als banken eerder alert zijn en ingrijpen, zijn nog veel problemen te voorkomen, zegt Deloitte. Middelen als een budgetcoach, een betaalpauze of tijdelijke verhuur kunnen soelaas bieden bij betalingsachterstanden. Maar het onderzoek maakt duidelijk dat banken en intermediairs worstelen met preventie. Daarbij speelt mee dat er discussie is over verantwoordelijkheden: moet de bank als eerste in actie komen of de tussenpersoon? En: wat betaalt de klant over gegeven advies en aan wie?

Restschuld

Ruim een derde van de geïnterviewden geeft aan restschuld als een groot probleem te ervaren. Verder blijkt uit het onderzoek dat in totaal 36 procent van de Nederlanders geen of een te lage financiële buffer heeft. Dat betekent dat zij onvoldoende middelen hebben om hun woonlasten nog enkele maanden te betalen als het inkomen wegvalt.

Meldpunt

Vereniging Eigen Huis heeft op 2 mei een meldpunt geopend, waar huiseigenaren hun ervaringen met hypotheekverstrekkers kunnen melden. Inmiddels zijn daar 522 meldingen binnengekomen. Opvallend is dat geldverstrekkers nog regelmatig dreigen met loonbeslag, executie van de woning, of zelfs niet reageren op aangetekende brieven van klanten.

“Op basis van deze meldingen voeren wij dit najaar opbouwende gesprekken met de grote Nederlandse hypotheekverstrekkers”, zegt Michel Ligtlee, beleidsadviseur van Vereniging Eigen Huis. “We zien dat ze het laatste jaar iets alerter en toegankelijker zijn geworden. Ze doen ook meer aan preventie, maar de nood bij klanten is hoog. Er is nog steeds veel te verbeteren, dus we blijven de banken kritisch volgen.”

Meld uw ervaring met een geldverstrekker
Lees het persbericht van Deloitte

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media