Actueel

AFM: gratis advies bij betalingsproblemen

Geplaatst op 19 dec 2013 , bijgewerkt 19 dec 2013, 12:52

Adviseurs dienen geen adviesrekening te sturen naar klanten die hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Dat stelt de Autoriteit Financiële Markten (...

Adviseurs dienen geen adviesrekening te sturen naar klanten die hun hypotheek niet meer kunnen betalen. Dat stelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een bericht van afgelopen dinsdag.

Advies bij betalingsproblemen valt onder het normale beheer van een lopende hypotheek, zegt de AFM. Dat betekent dat een aparte adviesrekening niet gepast is. Zelfs als een nieuwe hypotheekovereenkomst nodig is om de problemen op te lossen, hoeft de bank of tussenpersoon dit niet in rekening te brengen. ‘Het is evident niet in het belang van de klant, en ook niet reëel, om in dergelijke probleemsituaties een rekening te sturen’, zegt de AFM letterlijk.

Provisieverbod

Het provisieverbod, dat sinds 1 januari 2013 van kracht is, bepaalt dat geldverstrekkers het intermediair niet meer mogen belonen voor bemiddeling en advies. De klant betaalt deze dienstverlening nu zelf, en krijgt daarvoor een aparte nota van zijn tussenpersoon. Zo is voor de klant duidelijk wat hij precies voor advies betaalt.

Ontheffing

Vereniging Eigen Huis vindt, net als de AFM, dat het niet reëel is om klanten met betalingsproblemen een adviesrekening te sturen. Maar deze uitspraak van de AFM laat nog enkele belangrijke vragen onbeantwoord. Geldverstrekkers en intermediairs hoeven bijvoorbeeld in deze situaties geen rekening naar de klant te sturen, maar mógen ze het wel doen? En wie gaat de tussenpersoon betalen voor zijn advieswerk? Dat zouden de banken en andere  geldverstrekkers kunnen zijn, maar daarvoor moeten banken eerst een ontheffing van het provisieverbod krijgen van de AFM. Zo’n ontheffing is er nog niet.

Bericht AFM

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media