Actueel

Dienstverleningsdocument nog onvoldoende op websites

Geplaatst op 28 apr 2014 , bijgewerkt 28 apr 2014, 13:30

Circa 30 procent van de financiële dienstverleners heeft nog geen dienstverleningsdocument (dvd) op de eigen website, hoewel dat wettelijk verplicht ...

Circa 30 procent van de financiële dienstverleners heeft nog geen dienstverleningsdocument (dvd) op de eigen website, hoewel dat wettelijk verplicht is. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Financieel adviseurs zijn sinds 1 juli 2013 verplicht een standaard dvd op hun website te plaatsen, als zij hypotheken en andere complexe financiële producten aanbieden. In zo’n document moet staan wat de adviseur doet, en tegen welke kosten. Zo kan de consument een goede vergelijking maken van diensten en advieskosten.

Wettelijke plicht

De AFM heeft onlangs 250 websites van financieel dienstverleners onderzocht. Dienstverleners die nu nog geen dvd op hun website hebben, zijn door de AFM gewezen op hun wettelijke plicht. Nieuw onderzoek bij deze en andere dienstverleners moet uitwijzen of de situatie verbetert. De AFM gaat daar wel van uit. ‘In het uiterste geval kunnen we boetes opleggen’, zegt voorlichter Marcel Proos van de AFM. ‘Maar in dit stadium laten we het bij attenderen op de plicht.’

Vindbaar

Op websites die wel een dvd bevatten, is dat document soms moeilijk te vinden. De AFM geeft op haar eigen website aanwijzingen voor goed vindbare locaties. Een klein tekstblokje op de pagina ‘Over ons’ is bijvoorbeeld volgens de toezichthouder geen goede locatie. Een goed vindbaar dvd staat in de hoofdtekst van een webpagina, bijvoorbeeld onder de kop ‘Hypotheekadvies’.

Wat is een dienstverleningsdocument?
Dienstverleningsdocument van Eigen Huis Hypotheekservice
  

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media