Actueel

'Schadeafhandeling Groningen kan sneller'

Geplaatst op 04 jun 2014 , bijgewerkt 04 jun 2014, 22:00

De afhandeling van de aardbevingsschade van Groningse huiseigenaren kan sneller, onafhankelijker en transparanter. Dat vindt Leendert Klaassen, die ...

De afhandeling van de aardbevingsschade van Groningse huiseigenaren kan sneller, onafhankelijker en transparanter. Dat vindt Leendert Klaassen, die vorig jaar april op verzoek van minister Kamp aantrad als ombudsman gaswinning Groningen.

'Het sleutelwoord in het hele proces is vertrouwen, daar schort het in Groningen aan', zegt Klaassen. Woningbezitters kunnen bij hem terecht met klachten over de afhandeling van schades door de NAM. 'De mensen hebben bij de schadeafhandeling het gevoel dat ze steeds moeten opletten, omdat het anders niet goed gaat', zegt Klaassen.

Tot nog toe deden ruim tweehonderd Groningers een beroep op hem. 'Als je kijkt naar het grote aantal schadegevallen en de ontevredenheid in het gebied, vind ik dat niet veel', zegt hij. 'Maar het is typisch Gronings: de mensen willen hun problemen liever zelf oplossen.'

De klachten die bij Klaassen binnenkomen gaan vaak over de lange duur van het proces en over de taxateurs. 'Over de manier waarop ze over de schades oordelen, hoe ze hun oordeel onderbouwen, of over de bejegening van de eigenaren', zegt hij. 'We verzamelen de klachten en leggen ze aan de NAM voor. Vervolgens geef ik een advies: aan de NAM, of aan de klager. Dat advies is niet bindend, wel zwaarwegend.'

Meer informatie
Lees het hele interview met de ombudsman gaswinning Groningen (pdf)
Activiteiten Vereniging Eigen Huis in Groningen
Dossier Aardbevingen Groningen

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media