Actueel

Consument krijgt meer bedenktijd

Geplaatst op 13 jun 2014 , bijgewerkt 13 jun 2014, 08:08

Consumenten die online, telefonisch, op straat of aan de deur een aankoop doen, kunnen er voortaan gemakkelijker van af. Nieuwe Europese regels...

Consumenten die online, telefonisch, op straat of aan de deur een aankoop doen, kunnen er voortaan gemakkelijker van af. Nieuwe Europese regels garanderen nu langer bedenktijd.

Voortaan hebben consumenten twee weken de tijd om op een aankoop terug te komen, ongeacht de verkoopsituatie. Voorwaarde is wel dat het gaat om een product of dienst van meer dan € 50. Telefonie- of energiecontracten die telefonisch zijn afgesloten zijn daarbij pas geldig als ze zijn ondertekend door de consument.

Voorheen gold een bedenktijd van een week bij aankopen die telefonisch of online zijn gedaan. En consumenten die aan de deur kochten, hadden acht werkdagen de tijd om op de koop terug te komen. De Autoriteit Consument en Markt ziet erop toe dat Nederlandse bedrijven zich aan de nieuwe regels houden.

Consuwijzer: 'Consument is kampioen'

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media