Actueel

Eén op de vijf hypotheeksluiters kiest abonnement

Geplaatst op 24 jul 2014 , bijgewerkt 24 jul 2014, 14:30

Zo’n 20 procent van de woningkopers sluit bij een nieuwe hypotheek meteen een service-abonnement af. De financieel adviseur biedt zo’n abonnement in de helft van de gevallen aan.

Zo’n 20 procent van de woningkopers sluit bij een nieuwe hypotheek meteen een service-abonnement af. De financieel adviseur biedt zo’n abonnement in de helft van de gevallen aan.

Dat blijkt uit onderzoek van Gfk Panel Services, in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het onderzoek is gehouden tussen november 2013 en april 2014, onder 323 consumenten.

De belangrijkste reden om een serviceabonnement te sluiten is het ‘veilige gevoel’. Een derde van de consumenten noemt als belangrijkste reden dat het goedkoper is dan een adviseur later apart te betalen voor zijn diensten.

Zeven op de tien consumenten die een abonnement hebben afgesloten, zeggen dat zij vooraf zijn geïnformeerd over prijs en inhoud van de dienstverlening. Eén op de vijf is niet tijdig geïnformeerd.

Aparte factuur

Uit eerder onderzoek van de AFM blijkt dat de meeste financiële dienstverleners op een goede manier omgaan met service-abonnementen. Wel bleek dat de informatieverstrekking over de abonnementen voor verbetering vatbaar was, aldus de AFM.

Sinds de invoering van het provisieverbod, in 2013, mogen banken en verzekeraars de advieskosten van een complex financieel product niet meer betalen. De klant doet dat nu zelf, en ziet nu dus ook op een aparte factuur hoe hoog die kosten zijn.

Lees meer over hypotheekadvieskosten

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media