Actueel

Banken positief over transparantie klantgerichtheid

Geplaatst op 30 jul 2014 , bijgewerkt 30 jul 2014, 14:39

Banken en verzekeraars hebben positief gereageerd op de oproep van Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en beleggersvereniging VEB om de klants...

Banken en verzekeraars hebben positief gereageerd op de oproep van Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en beleggersvereniging VEB om de klantscores bekend te maken. Deze rapportcijfers voor dienstverlening krijgen de financiële instellingen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

De AFM beoordeelt jaarlijks in hoeverre het klantbelang door de financiële instellingen wordt behartigd. De toezichthouder publiceert alleen een gemiddeld cijfer voor de gehele sector en maakt de individuele resultaten alleen bekend aan de banken en verzekeraars zelf. Consumenten kunnen de dienstverlening van de verschillende partijen daardoor niet vergelijken, zo stellen Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en de VEB in een brief aan de banken en verzekeraars.

Zowel de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) als het Verbond van Verzekeraars reageerden woensdag positief op de brief van de belangenorganisaties. De NVB zegt in een reactie graag met de briefschrijvers om tafel te willen gaan om te bekijken hoe klanten verder kunnen worden geholpen bij het maken van een weloverwogen keuze. De toegekende rapportcijfers van de AFM vinden de banken hiervoor niet geschikt.

Het Verbond van Verzekeraars verwacht dat het de openbaarmaking van objectieve en goed vergelijkbare infomatie over klantscores in een behoefte voorziet.

Meer informatie
Lees het persbericht van Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en de VEB

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media