Actueel

Tussenpersoon Koopstudio moet schade vergoeden

Geplaatst op 18 aug 2014 , bijgewerkt 18 aug 2014, 11:00

De rechtbank in Utrecht heeft 30 juli bepaald dat de tussenpersoon van Koopstudio, Quarz Vermogensstrategieën, in één geval schade moet vergoeden. D...

De rechtbank in Utrecht heeft 30 juli bepaald dat de tussenpersoon van Koopstudio, Quarz Vermogensstrategieën, in één geval schade moet vergoeden. De hoogte van de schade is nog niet bepaald. Quarz gaat in hoger beroep.

Na het faillissement van Koopstudio, eind 2009, zagen de studenten die bij deze organisatie een appartement hadden gekocht hun woonlasten omhoog schieten. Bij de student die nu in een proefproces in het gelijk is gesteld, stegen de maandelijkse woonlasten zelfs van € 168 naar € 948, volgens zijn advocaat (ESQ advocaten). De rechter oordeelde dat de student daadwerkelijk schade heeft geleden en dat de tussenpersoon daarvoor aansprakelijk is, schrijft dagblad Spits vandaag. Quarz heeft de studenten niet voldoende op de risico’s gewezen en draagt daardoor verantwoordelijkheid, vindt de rechter.

Vijfhonderd studenten

Koopstudio verkocht tussen 2004 en 2009 aan vijfhonderd studenten in verschillende steden een appartement, voor bedragen tussen de € 100.000 en € 200.000. De studenten zouden de eerste vijf jaar relatief lage woonlasten hoeven te betalen, dankzij de door Koopstudio beloofde lastendemper. Daarna zouden zij de studio kunnen door verkopen aan een nieuwe student. Dat kon uiteindelijk alleen met fors verlies, omdat de woningmarkt vanaf 2008 is ingezakt.

Kritisch

Vereniging Eigen Huis was in augustus 2009, al vóór het faillissement van Koopstudio, kritisch over de werkwijze van deze organisatie. Bijvoorbeeld omdat kopers via de koopprijs indirect gewoon betaalden voor de lastendemper. Bovendien werden kopers van een appartement geen eigenaar, maar lid van een woonvereniging. Zo ontstond het risico van aansprakelijkheid als één van de andere kopers zijn woonlasten niet voldeed.

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media