Actueel

Meer openheid over klantgerichtheid banken

Geplaatst op 21 aug 2014 , bijgewerkt 21 aug 2014, 11:00


Delta Lloyd en Achmea maken het rapportcijfer bekend dat zij van toezichthouder AFM hebben gekregen voor hun klantgerichtheid. Ook Vivat, de verzekeringstak van SNS REAAL, maakt de Klantbelang Centraal score vanaf 1 september 2014 bekend.

Met deze publicatie geven de drie bedrijven gehoor aan een oproep van de Vereniging Eigen Huis, de Consumentenbond en beleggersvereniging VEB.

De AFM beoordeelt elk jaar de mate waarin tien grote banken en verzekeraars het belang van de klant centraal stellen in diverse producten, diensten en processen. De toezichthouder geeft een score voor instelling als geheel, en voor aparte onderdelen als sparen, hypotheekadvies en beleggingsdienstverlening. De onderzochte banken en verzekeraars zijn: ABN Amro, Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, ING, Van Lanschot, Nationale-Nederlanden, Rabobank en SNS REAAL.

Rabobank

De AFM mag alleen de gemiddelde scores van alle onderzochte instellingen publiceren, en niet de individuele scores per bank of verzekeraar. Banken en verzekeraars mogen dat wel zelf doen, maar tot nu toe was alleen de Rabobank transparant over de eigen scores.

De NVB (Nederlandse Vereniging van Banken) heeft vandaag in een gesprek met Vereniging Eigen Huis laten weten welwillend te staan tegenover de oproep om klantscores te publiceren. De NVB bespreekt dit in september met VEH, de Consumentenbond en VEB.

De scores voor klantgerichtheid zijn nog niet altijd makkelijk te vinden. Delta Lloyd heeft de score bijvoorbeeld op 7 augustus gepubliceerd op pagina 7 van een persbericht over de halfjaarcijfers.

Update

Kort na het verschijnen van dit bericht maakte verzekeraar ASR bekend de Klantbelang Centraal score te hebben gepubliceerd op de eigen website. 

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media