Actueel

Nieuwsoverzicht

Bekijk de laatste nieuwsberichten rondom wonen en eigenwoningbezit in ons nieuwsoverzicht.
Berichten ouder dan een maand vindt u terug in ons nieuwsarchief.

Naar het nieuwsoverzicht

 

Energiebedrijven weinig klantvriendelijk

Geplaatst op 26 aug 2014 , bijgewerkt 26 aug 2014, 08:19

Energieleveranciers staan klanten met vragen niet goed te woord, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Gemiddeld scoren energiebedrijven een ...

Energieleveranciers staan klanten met vragen niet goed te woord, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Gemiddeld scoren energiebedrijven een 5,2. Alleen United Consumers krijgt een ruime voldoende.

De Consumentenbond zette voor het onderzoek mysteryshoppers aan het werk. Zij stelden 12 energiebedrijven per e-mail en telefonisch vragen over de kosten van een jaarcontract, overstappen, het verschil tussen netbeheerder en leverancier, zonnepanelen en de slimme meter. Niet alle vragen werden beantwoord. Alleen Energiedirect, Greenchoice, Budget Energie en United Consumers gaven altijd antwoord. Oxxio reageerde op 11 van de 20 e-mails en Electrabel op slechts een derde van de vragen. Volgens de Consumentenbond laat de kwaliteit van de antwoorden ook te wensen over. Klantenservicemedewerkers hebben bijvoorbeeld weinig kaas gegeten van zonnepanelen of melden niet dat consumenten de slimme meter kunnen weigeren.

Op een schaal van 1 tot 10 scoren de klantenservices van energieleveranciers als volgt:

  • United Consumers: 7,3
  • Greenchoice: 6,3
  • E.On: 5,9
  • Energiedirect: 5,8
  • Eneco: 5,7
  • Budget Energie: 5,6
  • NLE: 5,3
  • Nuon: 5,0
  • Essent: 5,1
  • Delta: 4,6
  • Oxxio: 3,9
  • Electrabel: 3,3

Tevredenheidsonderzoek Vereniging Eigen Huis

In 2013 vroeg Vereniging Eigen Huis haar leden naar de tevredenheid over hun energieleverancier. Greenchoice en United Consumers werden als beste beoordeeld. Budget Energie was de hekkensluiter.

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media