Actueel

Nuon berispt door Reclame Code Commissie

Geplaatst op 14 jan 2015 , bijgewerkt 14 jan 2015, 09:56

Nuon is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. In reclames voor Nuon Blijven Loont verstrekte de energieleverancier volgens de commissie onvolledige informatie over de actievoorwaarden.

Met het product Nuon Blijven Loont biedt Nuon korting aan huishoudens die klant blijven. De korting op stroom kan volgens het energiebedrijf oplopen tot 25 %. De Reclame Code Commissie (RCC) ontving klachten over de reclames voor dit product. In advertenties worden klanten van de energieleverancier verwezen naar de website. Daar wordt gemeld dat de korting alleen geldt als er via een automatische incasso wordt betaald. De RCC vindt dat een dagbladadvertentie voldoende ruimte biedt deze voorwaarde te melden. De klacht was daarom volgens de commissie terecht.

Niet voor iedereen

Ook had de energieleverancier volgens de RCC in hun advertenties duidelijk moeten maken dat huishoudens alleen in aanmerking komen als ze stroom en gas afnemen en dat mensen die een contract hebben voor groene stroom niet kunnen profiteren van de actie. De Reclame Code Commissie heeft Nuon aanbevolen niet meer op deze wijze reclame te maken.

Misleidend

Vereniging Eigen Huis vindt de reclamecampagne van Nuon slecht gekozen. 'Nuon spiegelt klanten met Nuon Blijven Loont een heel voordelig energiecontract voor, als ze vijf jaar langer klant blijven. Op die manier proberen ze klanten vast te houden,' zegt Claudia Umlauf, beleidsadviseur bij Vereniging Eigen Huis. Umlauf adviseert huishoudens om zich niet te lang aan één energieleverancier te binden. 'Stap jaarlijks over, zodat je elk jaar van een actietarief kunt profiteren. Zittenblijvers betalen veel meer dan nodig.'

Meer informatie
Stap over via de Collectieve Inkoop Energie

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media