Actueel

112-centrales onderbezet

Geplaatst op 31 mrt 2015 , bijgewerkt 31 mrt 2015, 22:00

De 112-meldkamers van politie, brandweer en ambulance hebben te weinig personeel waardoor ze hun werk niet goed kunnen doen. Dat schrijft het Algemeen Dagblad woensdag.

Tot deze conclusie komen de Inspectie Veiligheid en Justitie en het Agentschap Telecom. De onderbezetting vormt volgens hen 'een direct risico'. Bij noodgevallen wordt de inzet van hulpdiensten bijvoorbeeld niet snel genoeg uitgebreid. Ook wordt informatie onvoldoende gedeeld, waardoor een centralist een verkeerde inschatting maakt of het langer duurt voordat hulp komt.

Verouderd

Bij de politie heeft driekwart van de meldkamers te weinig mankracht. Bij de brandweer en ambulancezorg is dit bij ruim de helft het geval. Naast personeelstekort maken veel alarmcentrales gebruik van verouderde computersystemen waardoor de inzet van hulpdiensten niet snel genoeg wordt uitgebreid.

Reorganisatie

Er wordt niet geïnvesteerd in nieuw personeel omdat de meldkamers worden gereorganiseerd. De 25 regionale meldkamers moeten uiterlijk in 2021 zijn samengevoegd tot 10 locaties. Volgens de onderzoekers moet minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie er in de tussentijd voor zorgen dat ze goed kunnen blijven draaien. Van der Steur schrijft aan de Tweede Kamer dat hij de continuïteit van de meldkamers in de gaten houdt, maar hij schrijft niet of extra personeel wordt aangenomen.

Lees het hele artikel uit het AD

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media