Actueel

Hypotheekadviseur toont te weinig initiatief

Geplaatst op 18 jun 2015 , bijgewerkt 18 jun 2015, 09:00

Hypotheekadviseurs leveren vaak minder nazorg dan huiseigenaren willen en verwachten. Dat blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder ruim 1.600 leden.

De meeste adviseurs laten na het afsluiten van de hypotheek weinig tot niets van zich horen, ook als daar wel aanleiding voor is. Bij veranderingen in wet- en regelgeving is het bijvoorbeeld soms beter om de hypotheek aan te passen. En bij lage rente  kan het verstandig zijn de hypotheek over te sluiten of de rente te middelen.

Bijna de helft (47%) van alle ondervraagde leden heeft na het afsluiten van de hypotheek helemaal geen contact meer gehad met zijn adviseur. Van alle contactmomenten is driekwart op het initiatief van de klant. Bijna 60% van de ondervraagden wil informatie of contact over veranderingen in wet- en regelgeving. Slechts 16% van de adviseurs verstrekt deze informatie zonder dat de klant er om vraagt. Twee derde van de leden wil contact met zijn adviseur over veranderingen in de hypotheekmarkt. Aan deze behoefte voldoet slechts 47% van de adviseurs.

Over de kwaliteit van het contact met de adviseur is bijna 40% van de huiseigenaren tevreden. Bijna 20% is ontevreden. De belangrijkste redenen voor ontevredenheid zijn: gebrek aan initiatief, te weinig inlevingsvermogen, onduidelijke informatie en een tekort aan inzet. Ruim 40% kan geen oordeel geven, omdat er amper contact is geweest.

Vereniging Eigen Huis roept hypotheekadviseurs op om actiever contact te onderhouden met hun klanten. En hen persoonlijk relevante informatie aan te bieden. Vandaag discussieert Vereniging Eigen Huis over de uitkomsten van het onderzoek met hypotheekadviseurs, op het SEH-congres in Nieuwegein.

Meer informatie:
Hypotheekrapport

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media