Actueel

Bijna zesduizend meldingen bij AFM

Geplaatst op 02 jul 2015 , bijgewerkt 02 jul 2015, 11:00

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) kreeg in de eerste zes maanden van dit jaar 5.653 vragen en klachten van consumenten. De meeste meldingen gingen over hypotheken.

Consumenten kunnen vragen en klachten over bijvoorbeeld banken, verzekeraars en intermediair online doorgeven aan de AFM. Ruim de helft van de meldingen komt op die manier binnen, maar het kan ook telefonisch. Bijna de helft van de online meldingen leidt tot een signaal voor toezicht, tegen één op de tien bij een telefonische melding. Online meldingen zijn nuttiger voor de toezichthouder, omdat de consument dan eenvoudig documenten kan uploaden. Anoniem melden is ook mogelijk.

De meeste meldingen over hypotheken betroffen advieskosten en het provisieverbod. Echtscheiding leidt ook tot veel (hypotheek)vragen aan de AFM. Eerder stelde de AFM dat hypotheekaanbieders bij relatiebreuk niet hoeven vast te houden aan de reguliere krediettoets. Verder waren beleggingsverzekeringen (woekerpolissen) voor veel consumenten aanleiding om contact op te nemen met de AFM.

In de eerste helft van 2014 kreeg de AFM iets meer meldingen, namelijk 6.218. 'We hebben geen verklaring voor die lichte daling', zegt woordvoerder Remko Vellenga van de AFM. Ook vorig jaar stond het onderwerp hypotheken bovenaan in de lijst van meldingen. 'Binnen die categorie is het aantal vragen over oversluiten en boeterente toegenomen', zegt Vellenga. 

Meldingen van consumenten zijn voor de toezichthouder waardevol en vaak aanleiding voor nader onderzoek. Maar de AFM is geen belangenbehartiger en heeft wettelijke geheimhoudingsplicht. Dat betekent dat de AFM melders niet kan vertellen hoe hun signaal precies is opgepakt. Na openbare waarschuwingen of maatregelen tegen een dienstverlener neemt de AFM wél persoonlijk contact op met de melder. 

Bericht AFM over meldingen
Klachteninstituut Kifid

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media