Actueel

Dubbele energierekening voor klanten NLE

Geplaatst op 12 aug 2015 , bijgewerkt 12 aug 2015, 08:22

Honderdduizenden klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) ontvangen volgende maand twee energierekeningen. De energieleverancier wil op deze manier wanbetalers aanpakken.

Vanaf september moeten klanten van NLE voor het begin van de nieuwe maand hun energierekening betalen. Veel huishoudens krijgen daarom in die maand eenmalig twee energierekeningen: die van september en oktober. In oktober betalen consumenten de rekening van november. De betreffende klanten worden door NLE ingelicht. 

Wanbetalers

Tegen nieuwsdienst Energeia zegt woordvoerder Joska Blaak van NLE dat het bedrijf dit doet omdat het veel te maken heeft met wanbetalers. 'Daarom halen we de incasso naar voren en leveren we niet voordat de eerste termijn is betaald,' zegt Blaak.

Huishoudens die door de dubbele rekening in financiële problemen komen, kunnen een betalingsregeling afspreken met NLE. Ook mogen klanten boetevrij hun contract opzeggen. Zij lopen dan wel hun eventuele welkomstbonus mis, bevestigde NLE tegenover Vereniging Eigen Huis.

Wat doen andere energieleveranciers?

NLE is niet de enige leverancier die termijnbedragen vooraf incasseert. Budget Enegrie, Huismerk Energie, Qurrent en Vandebron doen dit ook. De meeste energieleveranciers innen het termijnbedrag in dezelfde maand van levering, meldt energievergelijkingswebsite Gaslicht.com. Dat kan aan het begin of aan het eind van de maand zijn. Klanten van de drie grootste energieleveranciers - Essent, Nuon en Eneco - kunnen zelf bepalen op welke dag tussen de 1e en de 28e van de maand het termijbedrag wordt geïnd.

Update 17 augustus 2015:
De Consumentenbond zegt in korte tijd honderden klachten van NLE-klanten die vinden dat zij niet mogen opdraaien voor het probleem dat de leverancier heeft met wanbetalers. De bond roept de energiemaatschappij op om af te zien twee rekeningen te sturen. In een reactie laat NLE weten dat de aanpak van wanbetalers niet de enige reden is om de betalingstermijn naar voren te schuiven. Volgens het bedrijf biedt de maatregel klanten op termijn een financieel voordeel.

Update 20 augustus 2015:
Vereniging Eigen Huis heeft NLE en de Autoriteit Consument & Markt twee brieven gestuurd. De vereniging vindt het onder andere onterecht dat NLE klanten verleidt met een korting, maar deze niet uitkeert nu het bedrijf eenzijdig wijzigingen doorvoert.

Meer informatie
Brief aan NLE en ACM › 19 augustus (PDF)
Brief aan NLE en ACM › 20 augustus (PDF) 
Uitleg over de energierekening

Gerelateerde nieuwsberichten
Energierekening 50 euro lager

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media