Actueel

Kritiek op schadeafhandeling Groningen

Geplaatst op 08 sep 2015 , bijgewerkt 08 sep 2015, 13:59

Groningers zijn ontevreden over de afhandeling van de aardbevingenschade door de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM). Dit blijkt uit onderzoek van het economisch onderzoeksbureau Ape.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Dialoogtafel, die zich inzet voor de slachtoffers van de aardbevingen. Van de ruim 900 ondervraagden blijkt 40 % zeer ontevreden over de afhandeling. Vooral eigenaren van oudere woningen en mensen die kampen met complexe schades morren. Deze schadeposten kosten ook de meeste tijd om op te lossen. Verder is veel kritiek op de taxateurs. Zij zouden er niet voor de bewoners zijn, maar voor de NAM.

Volgens Steven Wayenberg, beleidsmedewerker bij Vereniging Eigen Huis, zijn de onderzoeksresultaten een bevestiging van het beeld dat de vereniging al langer heeft. ‘In juni constateerden wij dat de NAM ernstig te kort schoot in de schadeafhandeling. Op ons online meldpunt voor woningbezitters met aardbevingsschade kwamen meer dan 500 reacties binnen. Bij slechts 14% van de gedupeerden was de schade hersteld.’

Ook uit een eerdere analyse, uitgevoerd door professor George de Kam en Rozanne Spijkerboer van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in opdracht van de vereniging , bleek dat het vertrouwen in de NAM bij de Groningse woningbezitter ver te zoeken was.

‘Wij hebben destijds onze bevindingen naar de Nationaal Coördinator, de Groningse overlegtafel en de landelijke politiek gestuurd’, aldus Wayenberg.

Meer informatie
Persbericht: Regie Nationaal Coördinator ook bij schadeafwikkeling nodig
Brief naar Nationaal Coördinator Hans Alders
Opvolging Urgentielijst gasschade
Dossier Groningen


Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media