Actueel

Kifid: klanten krijgen boeterente terug

Geplaatst op 10 sep 2015 , bijgewerkt 10 sep 2015, 11:30

Boeterente bij hypotheken wordt niet altijd terecht in rekening gebracht, blijkt uit twee recente uitspraken van klachteninstituut Kifid. Een adviseur en Nationale-Nederlanden moeten, in twee verschillende zaken, duizenden euro’s boete terug betalen aan de klant.

Het Kifid bepaalde dat Horizon Financieel Advies uit Almere € 3.000 en wettelijke rente moet vergoeden aan een hypotheekklant. De klant wilde zijn hypotheek oversluiten en had daartoe bij de huidige geldverstrekker een aflosnota opgevraagd, waaruit bleek dat er geen boeterente verschuldigd was. Die aflosnota had als uiterste geldigheidsdatum 18 september 2014, maar volgens de adviseur was een paar dagen later aflossen ook ‘geen probleem’. De lening werd op 22 september 2014 afgelost, waarna de bank boeterente in rekening bracht.

Meeneemregeling

In een andere zaak bepaalde het Kifid dat Nationale-Nederlanden de consument circa € 3.900 moet vergoeden. Dat is de helft van de boete die de klant aan Nationale-Nederlanden moest betalen. Het geschil betrof boeterente bij vrijwillige verkoop van de woning.

Bij de aankoop van de woning, in 2009, had de klant met Nationale-Nederlanden een lage hypotheekrente bedongen, in ruil voor een boeterente bij vrijwillige verkoop. Bovendien was een meeneemregeling overeen gekomen. Toen de klant in 2013 zijn huis wilde verkopen, bleek de verzekeraar niet bereid om een nieuwe hypotheek te verstrekken op basis van de meeneemregeling, omdat dit volgens de acceptatiecriteria op dat moment niet verantwoord was, volgens Nationale-Nederlanden. Dit resulteerde in een boete van bijna achtduizend euro, maar dat vond het Kifid te streng.

Vereniging Eigen Huis adviseert huiseigenaren om kritisch te kijken naar boeterente. Bij twijfel kan het verstandig zijn het dossier voor te leggen aan het Kifid.

Meer over hypotheek oversluiten
Vergelijk of uw hypotheek voordeliger kan

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media