Actueel

Geldverstrekkers weinig behulpzaam bij betalingsproblemen

Geplaatst op 17 sep 2015 , bijgewerkt 17 sep 2015, 11:52

Hypotheekaanbieders laten klanten met betalingsproblemen nog te vaak in de kou staan. Dit concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) na eigen onderzoek.

Geldverstrekkers weten vaak te laat of onvoldoende van de precaire financiële situatie van hun klanten. 'Zonder dit inzicht kan moeilijk de juist diagnose worden gesteld om de klant een passende oplossing aan te bieden', zo schrijft de toezichthouder. 'Zij zijn primair gericht op het incasseren van de betalingsachterstand en minder op het zoeken naar een duurzame oplossing.'

Volgens het Bureau Krediet Registratie in Tiel, hebben zo'n 112.800 huishoudens een betalingsachterstand van vier maanden of langer.

'Gedragscode noodzakelijk'

Vereniging Eigen Huis is boos dat hypotheekverstrekkers deze kwetsbare klanten na vijf crisisjaren nog steeds grotendeels in de steek laten. 'Zelfs mensen die willen meewerken aan een duurzame oplossing, worden nog vaak zonder omwegen geconfronteerd met harde maatregelen van hun geldverstrekker', zegt Rob Mulder, directeur Kennis en Belangenbehartiging van Vereniging Eigen Huis. 'Met juridische standaardbrieven worden zij op dreigende toon gemaand om hun achterstanden in te lopen, terwijl hen juist in een persoonlijk gesprek hulp zou moeten worden geboden.'

De vereniging roept de AFM en de politiek op om de hypotheekaanbieders een gedragscode op te leggen. 'Na vijf jaar praten blijken zij niet zelf in staat om de dienstverlening voor hun meest kwetsbare klanten op orde te krijgen', zegt Mulder. 'Vereniging Eigen Huis heeft daarom geen vertrouwen meer in verdere gesprekken met de geldverstekkers en wil dat verbeteringen worden afgedwongen.'

Meer informatie
Lees het rapport van de AFM 
Lees het persbericht van Vereniging Eigen Huis

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media