Actueel

Bouwmarkten onder druk

Geplaatst op 25 okt 2015 , bijgewerkt 25 okt 2015, 23:00

Mensen klussen steeds minder en daardoor staan bouwmarkten in Nederland onder druk. Hun omzet daalt in 2015,  meldt ABN Amro in een rapport over deze sector.

Klussers vormen een belangrijke doelgroep voor bouwmarkten. Maar jongere generaties vinden klussen niet meer leuk, stelt ABN Amro. De bank baseert zich op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afgelopen vijftien jaar is het aantal mannen dat klust gehalveerd van 13 % naar 6 %. Aannemers die een klus vervolgens oppakken, kopen hun spullen vaak niet bij de bouwmarkt maar bij een professionele groothandel.

Verder klussen oudere generaties minder naarmate de jaren gaan tellen. Ook de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens treft bouwmarkten, vermoedt de bank. Slechts 19 % van alle alleenwonenden klust elke week. Bij stelletjes zit dit rond 35 %, blijkt uit gegevens van het CBS.

Naast demografische redenen, spelen ook financiële factoren een rol. Huizenkopers hebben minder geld voor een verbouwing. Ze moeten steeds meer eigen vermogen inbrengen om de aankoop van een woning te financieren. Daardoor kunnen ze volgens ABN Amro omzet van bouwmarkten en aannemers wegsnoepen.

Ook is sprake van toenemende concurrentie voor de bouwmarkten. Zo zijn het Duitse Hornbach en het Zwitserse Bauhuis belangrijke spelers geworden op de Nederlandse markt. Deze multinationals kopen groot in en vragen lagere prijzen.  

Meer informatie
Zelf klussen

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media