Actueel

ACM: 'Meld problemen met incassobureaus'

Geplaatst op 05 nov 2015 , bijgewerkt 05 nov 2015, 09:00

Incassobureaus duperen regelmatig consumenten door hun werkwijze. In 8 % van de gevallen oefent het incassobureau zelfs ontoelaatbare druk uit. Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek.

Toezichthouder ACM heeft drie problemen vastgesteld. Ten eerste confronteren incassobureaus consumenten met onterechte vorderingen. Dan gaat het om facturen waarvoor geen rechtsgeldige overeenkomst is tussen consument en onderneming. Het aantal frauduleuze rekeningen van bedrijven neemt toe. In 2014 betaalden consumenten € 12,7 miljoen onterecht. Dat was € 4,5 miljoen meer dan in 2013.

Ten tweede noemt de ACM onterechte kosten en onduidelijke rekeningen. In circa 20 % van de onderzochte brieven trof de ACM een onjuiste berekening van incassokosten aan. De incassosector zegt dat het om incidenten gaat, maar die mening deelt de ACM niet.

Het derde probleem is dat incassobureaus regelmatig dreigen met bevoegdheden die ze niet hebben. Dit speelde bij 23 % van de onderzochte dossiers. Het incassobureau dreigt dan bijvoorbeeld met gedwongen verkopen, ontruimingen of loonbeslag.

Aanpakken

‘We hebben nu geen specifiek onderzoek gedaan naar incasso bij hypotheekachterstand’, zegt Saskia Bierling, woordvoerder ACM. ‘Een consument die meent dat het incassobureau onjuist handelt, kan dat melden op consuwijzer.nl. Daar kan hij ook vragen stellen.’ Consuwijzer.nl is een site van de ACM.

De ACM spoort incassobureaus en hun brancheorganisatie NVI aan om de misstanden aan te pakken. Toezichthouders ACM en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) hebben bevoegdheden om op te treden tegen ontoelaatbare praktijken. Ze bundelen nu hun krachten, om deze bevoegdheden gerichter in te kunnen zetten.

Meer informatie
Nieuwsbericht ACM

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media