Actueel

'Bank moet klant wijzen op rente-opslag'

Geplaatst op 07 dec 2015 , bijgewerkt 07 dec 2015, 15:00

Vereniging Eigen Huis wil dat banken hun klanten duidelijk wijzen op hun hypotheekrente-opslag. Die opslag kan vervallen als er flink is afgelost of als de woningwaarde is gestegen.

Het tv-programma Kassa besteedde zaterdag aandacht aan rente-opslagen. Een klant van de Rabobank bleek € 50 op de maandelijkse hypotheeklasten te kunnen besparen, omdat haar woning fors in waarde is gestegen. Daardoor hoort zij in een lagere risicoklasse te komen, wat resulteert in een lagere rente. Maar dit gebeurde pas nadat de klant zelf initiatief nam en bleef aandringen.

Risicoklasse

Als de verhouding tussen hypotheek en woningwaarde onder de 90 % komt, laten veel banken een deel van de rente-opslag vervallen. Bij de Rabobank daalt de rente dan bijvoorbeeld met 0,5 %. En als die verhouding onder de 67,5 % komt, laat de Rabobank nog eens 0,4 % aan rente-opslag vervallen. Hypotheken met NHG hebben deze rente-opslagen doorgaans niet.

Sommige geldverstrekkers passen de rente automatisch aan, zodra de klant in een lagere risicoklasse komt. ‘Maar meestal gebeurt dit niet en attendeert de bank de klant ook niet op deze mogelijkheid. Zelfs niet als de rentevaste periode moet worden verlengd’, zegt Rob Mulder, directeur Belangenbehartiging bij Vereniging Eigen Huis. ‘Wij roepen banken op om de klant hier op te attenderen. En we dringen er bij de AFM op aan om hier strenger op toe te zien.’ Het CDA heeft eind november over dit onderwerp Kamervragen gesteld aan minister Blok (Wonen).

Zelf alert zijn

Intussen is het zaak dat huiseigenaren zelf de verhouding tussen hypotheek en woningwaarde goed in de gaten houden. Wie veel heeft afgelost of weet dat zijn woning flink in waarde is gestegen, kan de jongste WOZ-waarde doorgeven aan de bank, met het verzoek de rente-opslag te laten vervallen. Kassa heeft daarvoor voorbeeldbrieven gemaakt.

Vereniging Eigen Huis bekijkt de kwestie van rente-opslagen in breder verband. Mulder: ‘Wij vinden dat banken bij hypotheken in zijn algemeenheid meer aan nazorg moeten doen. Ze zouden klanten bijvoorbeeld veel vaker moeten wijzen op de mogelijkheden van rentemiddeling en oversluiten.'

Meer informatie
Bekijk de uitzending van Kassa 
Hypotheek aflossen

Gerelateerde artikelen
Persbericht over spaarhypotheek (augustus 2015)

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media