Actueel

Verzekeringskaarten moeten meer duidelijkheid geven

Geplaatst op 13 dec 2015 , bijgewerkt 13 dec 2015, 23:00

Verzekeraars bieden vanaf 1 januari digitale verzekeringskaarten aan. Deze geven de consument meer duidelijkheid over de dekking van hun verzekering. Dit meldt het Verbond van Verzekeraars vandaag.

De verzekeringskaarten zijn online te vinden via de productpagina’s van verzekeraars. Met iconen en korte heldere teksten wordt in een oogopslag duidelijk gemaakt wat wel en niet onder de dekking van bijvoorbeeld een woonhuisverzekering valt. ‘Zo kunnen consumenten producten kiezen die goed bij hun wensen aansluiten en voorkomen ze eventuele teleurstellingen op momenten dat schade optreedt’, aldus Paul Koopman, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars.

De verzekeraars zijn volgens Koopman enthousiast over de verzekeringskaarten. ‘Ze zien het als nuttig instrument, temeer omdat uit onderzoeken keer op keer blijkt dat consumenten polisvoorwaarden ingewikkeld vinden en sowieso niet meer de moeite nemen om zich hierin te verdiepen.’

Onderzoek

Een recent GfK-onderzoek in opdracht van het Verbond van Verzekeraars onder verzekeringsklanten, maakte duidelijk dat consumenten veel belang hechten aan eenvoudige informatie. Ruim 91 % van hen gaf aan dat duidelijk moet zijn wat wel en niet gedekt wordt, 89 % wil snel kunnen vinden wat onder de dekking valt en 85 % wil helder taalgebruik.

Vereniging Eigen Huis juicht het initiatief van het Verbond van Verzekeraars toe omdat het zorgt voor meer transparantie voor de consument.

Lees meer over verzekeringen

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media