Actueel

Banken moeten stoppen met hogere rente voor bestaande hypotheken

Geplaatst op 01 jan 2016 , bijgewerkt 01 jan 2016, 00:00

Mensen met een lopende hypotheek mogen niet ‘dubbel gepakt’ worden als de rentevaste periode wordt verlengd. Dit stelt Vereniging Eigen Huis naar aa...

Mensen met een lopende hypotheek mogen niet ‘dubbel gepakt’ worden als de rentevaste periode wordt verlengd. Dit stelt Vereniging Eigen Huis naar aanleiding van de resultaten van haar klachtenmeldpunt over banken en verzekeraars.

De vereniging wil ook dat er een einde komt aan het ‘last minute’ sturen van verlengingsvoorstellen met een nieuwe rente voor een volgende rentevasteperiode. Vaak komt zo’n voorstel een paar weken voor het verstrijken van een lange rentevaste periode, waardoor eigenwoningbezitters nauwelijks tijd krijgen om te zoeken naar gunstiger aanbiedingen en verschillende renten en voorwaarden met elkaar kunnen vergelijken. Er blijft al helemaal geen tijd over om over te stapen naar een andere geldverstrekker. Als gevolg daarvan betalen veel mensen een hogere  rente dan nodig is. Vereniging Eigen Huis wil dat de bestaande Gedragscode Hypothecaire Financieringen wordt opgebroken om aan deze onverkwikkelijke praktijken een einde te maken.

Te hoge verlengingsrente

Vereniging Eigen Huis constateert dat de onvrede onder eigenwoningbezitters niet alleen komt door de hoge hypotheekmarges die banken hun klanten berekenen. Bestaande klanten worden benadeeld ten opzichte van nieuwe klanten doordat zij een hogere verlengingsrente gaan betalen. Het gegeven dat iedereen met een bestaande hypotheek bij verlenging een  hogere rente opgedrongen krijgt en niet de gelegenheid krijgt om te zoeken naar goedkopere alternatieven roept steeds meer weerstand op bij eigenwoningbezitters.

Gedragscode verbeteren

“De Gedragscode Hypothecaire Financieringen moet worden opengebroken”, stelt Nico Stolwijk van Vereniging Eigen Huis. “In deze code worden afspraken gemaakt tussen banken hoe ze hypotheekklanten behandelen. Consumenten zijn hierbij niet vertegenwoordigd. Hun belangen spelen een ondergeschikte rol. Dat is niet meer van deze tijd en leidt tot consumentonvriendelijke manier van handelen. Zo moet een einde komen aan de rentediscriminatie tussen oude en nieuwe klanten. Bestaande klanten moeten minimaal 3 maanden van te voren een voorstel voor renteverlenging krijgen, zodat ze het voorstel kunnen bestuderen en vergelijken met goedkopere alternatieven. Ook moet er veel meer openheid komen over de opbouw van het rentetarief, dat vaak bestaat uit voor de klant onzichtbare kortingen en opslagen”.

Vereniging Eigen Huis wil dat de Gedragscode Hypothecaire Financieringen periodiek wordt geëvalueerd in overleg met consumentenorganisaties. Daarmee kan een einde worden gemaakt aan dit soort consumentonvriendelijke praktijken van banken.

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media