Actueel

Energie-overzicht slimme meter onduidelijk

Geplaatst op 29 jul 2016 , bijgewerkt 29 jul 2016, 10:00

De overzichten waarop huiseigenaren met een slimme energiemeter kunnen zien hoeveel ze hebben verbruikt, zijn ondermaats. Dit concludeert Vereniging Eigen Huis na onderzoek onder 4.400 leden die gebruik maken van zo'n slimme meter. 

Een derde van de ondervraagden zegt het verplichte tweemaandelijkse verbruikskostenoverzicht niet te krijgen. Van de leden die dit overzicht wel ontvangen, vindt ongeveer de helft dat het niet aanzet tot energiebesparing.

Voor drie kwart van de ondervraagden is het grootste voordeel van de slimme meter dat ze niet meer zelf de meterstanden hoeven door te geven. 

Regelgeving

De verbruiksoverzichten voldoen volgens Vereniging Eigen Huis niet aan de regelgeving die sinds juli 2015 van kracht is. Overzichten moeten sindsdien tonen hoeveel stroom en gas een huishouden in een jaar tijd heeft verbruikt. Niet alle energieleveranciers houden zich aan deze eis. 

Een slimme meter is een digitale energiemeter waarmee netbeheerders op afstand  de meterstanden kunnen aflezen. Sinds 2015 krijgen alle huishoudens een slimme meter aangeboden. De oude analoge gas- en elektriciteitsmeters worden straat voor straat vervangen. In 2020 moet 80% van de huishoudens een slimme meter zijn aangeboden.  

Meer informatie
VEH: slimme meter moet beter  (persbericht juli 2016)
Waarom een slimme meter

Vereniging Eigen Huis deelt de ervaringen met de slimme meter van haar leden met de Europese Unie in het kader van het project USmartConsumer.

logo USmartConsumer     Logo EU

Actuele onderwerpen

Vereniging Eigen Huis in de media