Nieuwsoverzicht

Bekijk de laatste nieuwsberichten rondom wonen en eigenwoningbezit in ons nieuwsoverzicht. Berichten ouder dan een maand vindt u terug in ons nieuwsarchief. Elke week wordt er een blog gepubliceerd door onze kennisexperts. Lees ze via het blogoverzicht.

Naar het nieuwsoverzicht

 

Energienota’s moeten beter

Geplaatst op 23 mei 2017 , bijgewerkt 23 mei 2017, 16:00

Maar liefst 60 % van de consumenten vindt de energierekening moeilijk te begrijpen. Dit blijkt uit de Energiemonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli om verbeteringen door te voeren.  

Vereniging Eigen Huis is blij met de deadline die de ACM heeft gesteld. Energienota’s moeten begrijpelijk zijn, zodat consumenten eventuele fouten zelf kunnen signaleren. Tot op heden is dat nog niet het geval. De ACM geeft energiebedrijven tot 1 juli de tijd om te zorgen voor duidelijke rekeningen. Vereniging Eigen Huis deed eerder onderzoek naar energienota’s en volgt de vorderingen kritisch.

Al eerder foutieve energierekeningen

In februari van dit jaar bracht Vereniging Eigen Huis de resultaten naar buiten van een onderzoek naar 200 energienota’s. Ook dat onderzoek bracht veel fouten aan het licht. De Vereniging heeft met de ACM gesproken over deze bevindingen. Ook vertelde Vereniging Eigen Huis eerder in een uitzending van Radar op welke manier energieleveranciers regelmatig ernstig de fout in gaan.

Nauwelijks voortgang

‘Tot op heden zien we nog steeds fouten op de energienota voorbijkomen’, vertelt Maarten Eeke van der Veen, beleidsmedewerker Energie bij Vereniging Eigen Huis. ‘Energiebedrijven hebben de afgelopen jaren nog nauwelijks voortgang getoond. Het is daarom goed dat de ACM nu een deadline heeft gesteld. We hopen dat het ook daadwerkelijk een controleerbare en begrijpbare energienota oplevert. Vereniging Eigen Huis blijft de ontwikkelingen kritisch volgen.’ Vereniging Eigen Huis pleit voor een vaste structuur en vaste terminologie op de energienota, zodat vergelijken en controleren makkelijker wordt. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat de nota klopt. Bij fouten moeten mensen niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. 

Wet wordt overtreden

Uit het onderzoek van de ACM blijkt bovendien dat wettelijke regels regelmatig worden overtreden. Zo zijn extra administratiekosten en regiotoeslag soms niet op de nota terug te vinden, worden bedragen soms zonder btw vermeld, terwijl inclusief btw verplicht is, en staan op de rekening soms bedragen per dag, terwijl in het contract alleen tarieven per maand staan.

Vereniging Eigen Huis in de media

Vereniging Eigen Huis in de media

Vereniging Eigen Huis in de media
Regelmatig is Vereniging Eigen Huis in de media te zien: op televisie, radio of in nieuwsberichten. Bekijk het overzichtkeyboard_arrow_right

Pers

Pers
Vereniging Eigen Huis stelt prijs op goede contacten met de pers. Bent u journalist en heeft u een verzoek om informatie? Neem dan contact op met onze persafdeling. Contact perskeyboard_arrow_right
Sta ook sterker met ruim 750.000 leden. Word lid