Welke capaciteit heeft u?

Geplaatst op 17 feb 2012 , bijgewerkt 17 feb 2012, 09:06

In de media verschenen begin deze week berichten dat netbeheerder Alliander, bij duizenden klanten een naheffing oplegt om in totaal drie miljoen eu...

In de media verschenen begin deze week berichten dat netbeheerder Alliander, bij duizenden klanten een naheffing oplegt om in totaal drie miljoen euro te innen. Deze naheffing is het gevolg van een administratieve fout van de netbeheerder.

Capaciteitstarief

Sinds 2009 is het capaciteitstarief ingevoerd. Dat betekent dat sindsdien uw transportkosten voor gas en elektra worden gerelateerd aan de capaciteit van uw aansluiting in de meterkast. Voorheen werden deze netbeheerderskosten gerelateerd aan uw energieverbruik.

Slimme zet

Vereniging Eigen Huis heeft eind 2008 tegen de invoering van het capaciteitstarief geprotesteerd, met een compensatieregeling tot gevolg.  Helaas was deze compensatieregeling tijdelijk van aard.
Invoering van het  capaciteitstarief is een slimme zet van de netbeheerders. Kijkend naar de toekomst zal u waarschijnlijk steeds minder gebruik maken van het centrale net, doordat u  energiebesparende maatregelen treft of zelf energie gaat opwekken (bijv. zonnepanelen). Toch betaalt u door het capaciteitstarief gegarandeerd een vast bedrag aan uw netbeheerder.

Zware installatie in huis

De meeste klanten weten niet wat voor aansluiting zij hebben in de meterkast. Weet u dat? Dit kan een normale aansluiting zijn van 3x25 ampère, 3x35 ampère of zelfs nog hoger. Consumenten met een zware installatie in huis, bijvoorbeeld een sauna of  warmtepomp, hebben een zwaardere aansluiting in hun woning. Maar bijvoorbeeld ook bij een appartementengebouw met een lift is in veel gevallen een zwaardere aansluiting aanwezig.

Administratieve fout

Alliander heeft sinds de invoering van het capaciteitstarief een fout gemaakt bij zesduizend huishoudens. Die zijn voor een normale  (3X25 Ampère) aansluiting  aangerekend, terwijl zij een aansluiting in huis met een hogere capaciteit hebben. En nu, nu zij daar na drie jaar achter komen, vragen zij de klant om binnen enkele weken het te weinig betaalde alsnog te voldoen. Of u dus even zo'n € 1300 euro wilt ophoesten.

We hebben niet om het capaciteitstarief gevraagd en nu krijgen zesduizend klanten ook nog eens een forse naheffing. Voor Vereniging Eigen Huis is dit aanleiding om voldoende capaciteit in te zetten om deze zaak juridisch onder de loep te nemen.

Commentaar is mogelijk via www.eigenhuis.nl/blog