Horrorhypotheken

Geplaatst op 28 feb 2012 , bijgewerkt 28 feb 2012, 23:00

Afgelopen vrijdag (24-02-2012) was het tv-programma Zembla gewijd aan zogeheten 'horrorhypotheken'. Voor wie het gemist heeft: het is een aanrader o...

Afgelopen vrijdag (24-02-2012) was het tv-programma Zembla gewijd aan zogeheten 'horrorhypotheken'. Voor wie het gemist heeft: het is een aanrader om terug te kijken. Het gaat over banken die hun klanten in de kou laten staan. Niet één keer, maar twee keer op rij.

Eerste keer in de kou

De eerste keer speelt zich af in het verleden. Zeg tot 2008. Banken en hypotheekadviseurs hebben sommige klanten destijds in veel te hoge hypotheken gehesen. Met leningen van wel zes tot acht keer het bruto jaarinkomen. Soms met risicovolle beleggingspolissen. Er hoefde maar 'iets' mis te gaan, en de klant zou in de problemen komen. De bank was echter in geen velden of wegen te bekennen als het ging om het waarschuwen van de klant tegen dit soort risico's. Vereniging Eigen Huis ziet dit als een schending van de zorgplicht, zoals deze ook toen al gold. 

Tweede keer in de kou

De tweede keer dat de banken hun klanten in de kou laten staan, speelt zich af in het hier en nu. Als je de klant opzadelt met te hoge risico's, moet je niet raar staan te kijken als sommige klanten ook daadwerkelijk in de problemen komen.Je kunt dan als bank niet zeggen: "we waren er voor u toen we iets te verkopen hadden, maar zoek het nú maar lekker zelf uit." Banken die zo met hun klanten omgaan, schenden opnieuw hun zorgplicht.

Zorgplicht

In de uitzending was ook een reactie te zien van de brancheorganisatie van de banken NVB. In de kern kwam deze er op neer dat de klant er "toch zelf ook bij was" toen de risicovolle hypotheek werd afgesloten? Juist deze opmerking miskent de essentie van de zorgplicht die banken hebben jegens hun klanten. De klant sluit misschien één of twee keer in zijn hele leven een hypotheek. Voor de bank is dit een dagelijkse praktijk. En dus heeft de bank (de professional) de plicht de klant (de leek) te behoeden voor verkeerde beslissingen. De klant mag erop kunnen vertrouwen goed geadviseerd te worden. 

AFM en Vereniging Eigen Huis op één lijn

Vereniging Eigen Huis vindt dat de banken moeten delen in het eventuele verlies (c.q. de restschuld) als in het verleden aantoonbaar een te hoge hypotheek is verstrekt. Ik vond het plezierig om in Zembla te zien dat ook de AFM banken die hun zorgplicht verwaarlozen, zou willen aanpakken.. De toezichthouder vindt namelijk dat de bank ook in probleemsituaties moet handelen in het belang van de klant. En de AFM heeft de indruk dat dit nu niet altijd het geval is. Wie Zembla heeft gezien, weet tot wat voor schrijnende situaties dit voor huishoudens kan leiden.

P.S. Bij het ter perse gaan van deze blog is bekend geworden dat minister De Jager een onderzoek heeft aangekondigd naar de zorgplicht van banken. Prima!

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden