Trotse netbeheerder

Geplaatst op 23 mrt 2012 , bijgewerkt 23 mrt 2012, 10:00

Netbeheerder Liander heeft een administratieve fout gemaakt met het capaciteitstarief voor gasaansluitingen bij meer dan 1000 huishoudens. Deze klan...

Netbeheerder Liander heeft een administratieve fout gemaakt met het capaciteitstarief voor gasaansluitingen bij meer dan 1000 huishoudens. Deze klanten sturen ze momenteel naheffingen tot wel € 1500,-, met het verzoek dit op korte termijn terug te betalen. Diverse leden hebben bij ons aangeklopt, aangezien ze nogal verontwaardigd hierover zijn.

'Trots' op oplossing

Vorige week schoven drie afgevaardigden van Liander, op uitnodiging van de vereniging, bij ons op kantoor aan tafel. Ze waren zeer trots hoe ze de fout hadden hersteld: 'slechts een naheffing van twee jaar en zelfs kwijtschelding van de naheffing voor die klanten die hun zware gasaansluiting laten verkleinen'. Ze vonden niet dat ze alles konden kwijtschelden, want dat paste niet binnen hun non-discriminatoire beleid. Klanten waarbij ze geen fout hebben gemaakt, zouden daarmee benadeeld worden.

Je kunt je afvragen hoe coulant ze werkelijk zijn, door maximaal twee jaar na te heffen. Wettelijk gezien, mogen ze gewoon niet meer naheffen. En dat het verkleinen van de gasaansluiting € 500,- kost, daar repten ze niet over.

Gedupeerden treft geen blaam

Ik kon maar niet begrijpen hoe Liander trots op deze herstelactie kon zijn. Liander maakt een fout, waarom moeten gedupeerden van deze fout daar dan met een fikse factuur voor opdraaien. Misschien moet Liander eerst eens naar haar eigen aanzienlijke  bedrijfsresultaat kijken en het daarbinnen oplossen. Fouten die zij zelf maken dus ook zelf oplossen en niet verhalen op klanten. De gedupeerden mochten er namelijk op vertrouwen dat ze jarenlang een goede factuur hebben ontvangen. Want weet u of u een G4, G6, G10 of misschien wel G25 aansluiting in huis hebt en welk tarief daarbij hoort? Kortom, de gedupeerden treft geen blaam.

Coulanceregeling uitgebreid

Aan tafel bij de vereniging hield Liander voet bij stuk ten aanzien van de herstelactie. Voor de vereniging reden om door te pakken. Een tweede ontmoeting volgde afgelopen maandag. Dit keer niet in Amersfoort, maar bij Tros Radar in Hilversum. En ja hoor, met resultaat. Liander heeft toegezegd dat gedupeerden die hun aansluiting willen laten verkleinen, om daarmee de naheffing kwijt te schelden, dit gratis kunnen laten doen. Dat scheelt mooi € 500,-.

Iedereen blij?

De toezegging van Liander is mooi, maar heeft nog niet alles opgelost. Er blijft namelijk nog altijd een groep gedupeerden over die een naheffing heeft ontvangen, maar de hoge gasaansluiting weldegelijk nodig heeft. Daarnaast betreft het nu een administratieve correctie ten aanzien van gasaansluitingen, maar Liander heeft aangegeven ook nog een correctie voor elektra aansluitingen te moeten doorvoeren.
Ander belangrijk punt is dat huishoudens die geen naheffing hebben ontvangen ook gedupeerd kunnen zijn. Wij vermoeden namelijk dat er veel huishoudens zijn die voor gas en/of elektra een te zware aansluiting hebben en dus onnodig veel betalen.

Proefproces

Voor ons is deze zaak nog niet beëindigd. Wij onderzoeken de mogelijkheden van een proefproces en zullen er alles aan doen dat klanten van Liander, maar wellicht ook van andere netbeheerders, niet onnodig op kosten worden gejaagd.