Promotiefocus

Geplaatst op 31 jul 2012 , bijgewerkt 31 jul 2012, 07:21

In de sociale psychologie wordt onderscheid gemaakt tussen mensen met een 'promotiefocus' en mensen met een 'preventiefocus'. Als je een promotiefoc...

In de sociale psychologie wordt onderscheid gemaakt tussen mensen met een 'promotiefocus' en mensen met een 'preventiefocus'. Als je een promotiefocus hebt, toon je ambitie en streef je idealen na, je wilt nieuwe dingen bereiken. Mensen met een preventiefocus willen er vooral niet op achteruitgaan. Een promotiefocus uit zich in creativiteit en een zekere gretigheid. Mensen met een preventiefocus kiezen liever een voorzichtige aanpak en voor zekerheid.

Niet goed of fout

Het is geen kwestie van goed of fout. Als je in de creatieve industrie werkt (beeldende kunst, mode, softwareontwikkeling), heb je meer aan een promotiefocus. Maar als je verantwoordelijk bent voor de beveiliging van een kerncentrale, is een preventiefocus waarschijnlijk mooi meegenomen.

Nieuw kabinet

Maar wat als je straks na de verkiezingen als nieuwe minister verantwoordelijk zou worden voor het woonbeleid? Dan heb je absoluut behoefte aan een promotiefocus! We mogen er immers niet langer genoegen mee nemen dat er zoveel problemen zijn op de woningmarkt. Behouden wat we hebben, is wel het laatste wat we willen. Lange wachttijden in de sociale huursector, problemen voor koopstarters om financiering te krijgen, een aanbod van woningen dat niet aansluit op de vraag etc. Allemaal problemen waardoor heel veel mensen hun woonwensen niet optimaal kunnen realiseren.

WONEN 4.0

Een minister met een promotiefocus zal willen overgaan tot positieve actie. En wat is er dan mooier dan een integraal plan aan te treffen dat je zo kunt gaan uitvoeren? WONEN 4.0 zit immers niet alleen inhoudelijk evenwichtig in elkaar. Ook – en dat is erg belangrijk – geniet het een breed draagvlak bij de belangrijkste partijen op de woningmarkt. Partijen die samen bovendien de huurders én de eigenwoningbezitters vertegenwoordigen. Dan moet het toch lukken. Want, om met de legendarische Amsterdamse zakenman en wethouder volkshuisvesting Floor Wibaut (1859-1936) te spreken: "Verandering komt zodra mensen het willen!"

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden