VVE-wanbeheerders aanpakken

Geplaatst op 04 sep 2012 , bijgewerkt 04 sep 2012, 07:30

Mijn eerste eigen woning was een appartement in een gebouw van 20 stuks. Het beheer was uitstekend geregeld, namelijk door de appartementseigenaren ...

Mijn eerste eigen woning was een appartement in een gebouw van 20 stuks. Het beheer was uitstekend geregeld, namelijk door de appartementseigenaren zelf. De penningmeester was in het dagelijks leven accountant en de technische zaken werden geregeld door iemand met ervaring in de bouw. Er werd twee keer per jaar vergaderd en er werd netjes geld apart gezet voor groot onderhoud. En wanbetalers kregen een mailtje, vervolgens een briefje en uiteindelijk een bezoekje van de voorzitter.

Wanbeheerders

Als de VvE te groot is om deze taken zelf te doen of het ontbreekt appartementseigenaren aan de kennis of de zin om deze taken zelf te doen dan kunnen zij een professionele VvE-beheerder inschakelen. En daar begint het probleem. Want hoe vind je een goeie? Er zit veel kaf onder het koren. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis blijkt dat slechts de helft van de appartementseigenaren tevreden is over de beheerder. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat er bijvoorbeeld klachten zijn over beheerders die geld toeschuiven naar bevriende aannemers, waarna vervolgens overbodig of onnodig duur onderhoud aan het gebouw wordt uitgevoerd. Ook wordt er slordig omgesprongen met de administratie, niet overlegd met de eigenaren en wanbeheer gepleegd met de reserves.

Meldpunt

Een ieder mag zichzelf VvE-beheerder noemen. Een bedrijfje is dan ook zo opgericht. En er zijn er ook genoeg die prima werk leveren. Die zouden zich moeten organiseren en eisen stellen aan de kwaliteit van hun collega’s en de rotte appels moeten weren. En een geschillencommissie zou hier prima bij passen. VvE’s kunnen dan tegen lage kosten een objectieve en bindende uitspraak over hun klacht kunnen krijgen. Tot die tijd gaat Vereniging Eigen Huis met het meldpunt www.eigenhuis.nl/vvemeldpunt klachten verzamelen en de slechtste kantoren aanpakken. Dat zou met een juridische procedure kunnen, maar ook de publiciteit biedt uitstekende mogelijkheden om slechte kantoren de wind uit de zeilen te nemen. Wordt vervolgd!