Gas geven

Geplaatst op 22 jan 2013 , bijgewerkt 22 jan 2013, 11:11

Gisteren hebben we in een uitzending van Tros Radar netbeheerders er nog eens duidelijk op gewezen dat ze consumentgerichter te werk moeten gaa...

Gisteren hebben we in een uitzending van Tros Radar netbeheerders er nog eens duidelijk op gewezen dat ze consumentgerichter te werk moeten gaan. De netbeheerders innen volgens onze voorzichtige schatting minstens 50 miljoen euro per jaar onnodig uit de portemonnee van de consument.

Coulanceregeling

In maart 2012 tikten we in samenwerking met Tros Radar netbeheerder Liander op de vingers. Liander had toen namelijk een naheffing opgelegd aan huishoudens met een grotere gasmeter dan voor consumenten gebruikelijk. Liander was vergeten bij een deel van de klanten het hoge capaciteitstarief voor de grote gasmeter in rekening te brengen en dacht dit alsnog achteraf te kunnen doen. Liander heeft naar aanleiding van onze actie een coulanceregeling getroffen.

Onnodig grote gasaansluiting

Door de Liander casus werden we getriggerd dat er mogelijk veel meer onnodig grote gasaansluitingen in woningen in Nederland voorkomen. Om hier beter de vinger achter te krijgen lanceerden we een energiecheck op onze website, waarmee u kunt achterhalen of uw gasaansluiting past bij uw woonsituatie. De energiecheck is inmiddels ruim 50.000 keer ingevuld en bevestigde ons vermoeden.

Hoge kosten

Sinds de invoering van het capaciteitstarief in 2005 moet voor een grotere gasaansluiting fors (tot zo'n 900 euro per jaar) extra worden betaald. De communicatie hierover is volstrekt onvoldoende, waardoor honderdduizenden consumenten ongemerkt veel te veel betalen. Als een consument al ontdekt dat de aansluiting kleiner kan, heeft het vaak nog heel wat voeten in de aarde voordat die aansluiting door de netbeheerder wordt verkleind. Bovendien moeten er stevige bedragen aan ombouwkosten aan de netbeheerder worden betaald, die ook nog eens enorm variëren per netbeheerder.

Terug betalen

Vereniging Eigen Huis vindt dat hier per direct een einde aan moet komen en eist dat:

  • de netbeheerders klanten zelf gaan informeren bij onnodig grote gasaansluitingen
  • de betreffende aansluitingen zonder kosten voor de consument worden verkleind
  • dat de netbeheerders het het teveel gefactureerde aan klanten terugbetalen.

Actieve houding

In de uitzending van Tros Radar van 21 januari deden Liander en Enexis toezeggingen hiervoor. Goed zo netbeheerders, jullie beginnen het te begrijpen. Het wordt meer dan tijd dat de netbeheerders eens 'gas gaan geven' na 8 jaar capaciteitstarief. We verwachten een actieve houding van ze richting consument, waarbij de consument zeker niet onnodig te veel gefactureerd krijgt.

Vereniging Eigen Huis verzoekt de netbeheerders om een schriftelijke reactie en heeft de Tweede Kamer op de hoogte gebracht.

Nieuwsbericht 21 januari 2013: Te hoge energierekening door verkeerde gasaansluiting

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden