Netbeheerders geven geld terug

Geplaatst op 15 mei 2013 , bijgewerkt 15 mei 2013, 12:45

Stel dat ik op een terrasje voor een glas melk 2 euro moet afrekenen. Een dag later kom ik terug en bestel ik weer een glas melk, maar dan moet ik er...

Stel dat ik op een terrasje voor een glas melk 2 euro moet afrekenen. Een dag later kom ik terug en bestel ik weer een glas melk, maar dan moet ik er ineens 3 euro voor betalen. Op mijn vraag waarom ik een euro meer moet betalen dan de dag ervoor, antwoordt de ober: 'U heeft dezelfde hoeveelheid melk ontvangen als gisteren, maar vandaag zit het in een groter glas'.

Onnodig betalen

Sinds 2005 gaat dit ook op voor gasaansluitingen in de meterkast. Het capaciteitstarief voor gas is toen ingevoerd. De netbeheerderskosten voor gas worden sindsdien bepaald op basis van de grootte van de gasaansluiting in de woning en niet meer op basis van het  verbruik.

Door een administratieve fout van netbeheerder Liander bij huishoudens met grote gasaansluitingen, kreeg Vereniging Eigen Huis vorig jaar het vermoeden dat er in Nederland wel eens een substantieel aantal huishoudens kan zijn dat een te grote gasaansluiting heeft. Deze huishoudens betalen dus als het ware voor een groot glas melk terwijl ze dezelfde hoeveelheid melk drinken als de reguliere huishoudens.

Drie eisen

Met een Energiecheck heeft de vereniging de problematiek in kaart gebracht. Hieruit blijkt dat tienduizenden kleinverbruikers een te grote gasaansluiting hebben.

In samenwerking met Tros Radar heeft de vereniging deze problemen aangekaart bij de netbeheerders en wij verzochten hen:

  • huishoudens met een mogelijk te grote aansluiting hierover te informeren
  • te grote aansluitingen kosteloos te vervangen
  • te veel betaalde kosten terug te storten. 

Ook hebben we de politiek hiervan op de hoogte gebracht en zijn er Kamervragen aan minister Kamp gesteld.

In de Tros Radar uitzending van 21 januari beloofden twee grote netbeheerders Enexis en Liander dat ze de te grote meters kosteloos gaan vervangen en hun klanten actief op de hoogte gaan brengen van het probleem. Daarnaast zegden ze toe per geval te gaan bekijken wat er met de te veel betaalde netbeheerkosten moet gebeuren. In de uitzending van 18 maart hebben we de boel nog even op scherp gezet om zeker te weten dat de netbeheerders zich aan de beloften houden. Ook wilden we de andere netbeheerders in beweging krijgen.

Consument krijgt geld terug

Dit alles heeft effect gehad! Liander, Enexis en Stedin hebben aangegeven dat ze de aansluitingen kosteloos verkleinen maar ook de te veel betaalde netwerkkosten gaan compenseren. Het gaat hier om miljoenen euro's. Het proces is inmiddels in werking gezet: enkele klanten hebben het te veel betaalde geld al teruggekregen. Anderen worden hiervan nog op de hoogte gebracht. Het lijkt erop dat ook klanten van de kleinere netbeheerders worden gecompenseerd. 

Van een groot naar een klein glas melk dus, voor evenveel melk en tegen een lager tarief!
Uiteraard volgen we de afhandeling door de netbeheerders op de voet. We horen graag de positieve en negatieve ervaringen op ons meldpunt.

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden