Ouderwets bel-me-niet register

Geplaatst op 04 jun 2013 , bijgewerkt 04 jun 2013, 11:32

Ook dit jaar hebben we bij Vereniging Eigen huis weer onderzocht hoe onze leden hun energieleverancier waarderen. Greenchoice en Unit...

Ook dit jaar hebben we bij Vereniging Eigen huis weer onderzocht hoe onze leden hun energieleverancier waarderen. Greenchoice en UnitedConsumers worden wederom het beste beoordeeld; beide met een 8,2 als rapportcijfer. Nieuwkomer Budget Energie wordt met een 6,7 het laagst gewaardeerd. Op onderdelen is er nog het een en ander te verbeteren bij een aantal leveranciers, maar overall is de tevredenheid goed en is er een prima overstapklimaat. Het aantal overstappers onder de leden van Vereniging Eigen Huis is namelijk toegenomen. Van de ondervraagde leden is 69% wel eens overgestapt; vorig jaar was dit nog 59%. En van deze 69% is 42% zelfs vaker dan één keer overgestapt. Alleen is de ergernis over de verkooppraktijken van leveranciers nog altijd groot en speelt het bel-me-niet register onvoldoende in op het gunstige overstapklimaat.

Ongewenste verkooppraktijken

De ergernis van onze leden over de verkooppraktijken van de energieleveranciers is dus nog altijd groot. Essent maakt verhoudingsgewijs het meest gebruik van telefonische verkoop. Nuon en Oxxio zijn vooral actief met deur tot deur verkoop. Met name de verkooppraktijken van Oxxio vallen in verkeerde aarde, maar ook over DONG Energy, NL Energie en NUON is de helft of meer van de ondervraagde leden ontevreden.

Ongewenste achtervolging

Vereniging Eigen Huis vindt dat het huidige bel-me-niet-register tekortschiet. Leveranciers mogen oud-klanten, ondanks hun inschrijving in het register, toch telefonisch benaderen. Consumenten die veelvuldig overstappen en ingeschreven staan in het bel-me-niet-register, worden daarmee alsnog ongewenst achtervolgd door hun oude leveranciers. De consument heeft wel een escape, namelijk het recht van verzet. Daarmee kan de consument aan de bellende oud-leverancier aangeven dat hij niet nogmaals wil worden benaderd. Maar goed, dan moet de consument dit bij elke oud-leverancier die belt afzonderlijk aangeven. Niet bepaald een effectieve en bijdetijdse methode.

Aanscherping bel-me-niet-register

Vereniging Eigen Huis vindt dat het bel-me-niet register daarmee ouderwets is en aangescherpt moet worden. Dusdanig dat energieleveranciers hun oud-klanten nog maar tot 1 jaar na overstap mogen benaderen. Daarmee sluit het register weer beter aan bij de bedoeling ervan en laat je nog wel de mogelijkheid bestaan dat leveranciers hun oud-klanten na het verlopen van hun nieuwe, vaak jaarcontract, een aantrekkelijk tegenbod kunnen doen. De vereniging klopt hiervoor aan bij het ministerie van Economische Zaken.

Lees meer: Onderzoek energieleveranciers

Volg ons ook op twitter @eigenhuis en @VEH_EnergieNL

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden