Betalingsproblemen: registreren versus repareren

Geplaatst op 25 jun 2013 , bijgewerkt 25 jun 2013, 08:24

Er is commotie ontstaan over het aantal huiseigenaren met een betalingsachterstand op hun hypotheek. Goede statistieken zijn belangrijk. Nog belangri...

Er is commotie ontstaan over het aantal huiseigenaren met een betalingsachterstand op hun hypotheek. Goede statistieken zijn belangrijk. Nog belangrijker is dat banken hun klanten met (dreigende) betalingsproblemen tegemoet komen met het bieden van een oplossing.

Registreren

Sterverslaggever Gualthérie van Weezel bracht afgelopen zaterdag in de Volkskrant opmerkelijk nieuws: "Fout bij BKR: 33 duizend minder wanbetalers. Betaalproblemen bij hypotheek veel kleiner." Volgens onderzoek van de krant zijn er geen 62 duizend huiseigenaren met een betalingsachterstand van meer dan 4 maanden, maar zijn dat er 'slechts' 29 duizend met bovendien een veel kortere betalingsachterstand van 3 maanden of meer. In een verklaring op de website zegt BKR achter haar cijfers te blijven staan van het aantal huiseigenaren dat moeite heeft de hypotheek te betalen. En dat zijn er volgens BKR geen 62 duizend, geen 29 duizend, maar: 81.888. Dat u het maar weet, meneer Van Weezel!

Repareren

Afgezien van het exacte totaalaantal huiseigenaren met betalingsproblemen, zorgen dergelijke problemen in individuele gevallen meestal voor veel ellende. De betalingsmoraal onder Nederlandse huiseigenaren is enorm hoog. Dus als mensen de hypotheek niet meer betalen is er vaak echt iets aan de hand, bijvoorbeeld als gevolg van het verlies van betaald werk. Het maakt in zo'n geval enorm veel uit of de bank met u meedenkt en een passende oplossing biedt óf alleen maar met u communiceert via het sturen van aanmaningen.

Meldpunt

Om ervaringen te verzamelen met de wijze waarop banken met klanten in nood omgaan, opende Vereniging Eigen Huis begin mei een meldpunt betalingsproblemen. Negatieve én positieve ervaringen konden worden gemeld. Dat hebben inmiddels zo'n 300 huiseigenaren gedaan. Wij verzamelen deze reacties nu en zullen zo nodig van de geldverstrekkers een verbetering van de dienstverlening verlangen. Waarbij de belangen van de klant centraal staan en banken daadwerkelijk - en in een zo vroeg mogelijk stadium - met oplossingen komen. En hoe meer problemen in goed overleg tussen bank en huiseigenaar kunnen worden gerepareerd, des te minder hoeven ze te worden geregistreerd. Dan krijgt Gualthérie van Weezel via een omweg alsnog gelijk.

Volg ons ook op twitter @eigenhuis en Rob Mulder op @rob_mulder

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden