Een prikkelende gedachte van en voor makelaars

Geplaatst op 13 aug 2013 , bijgewerkt 13 aug 2013, 09:06

Makelaars hebben een prikkelend idee gelanceerd om woningen te verkopen in de regio Amsterdam. In dit systeem wordt een te koop staande woning elke d...

Makelaars hebben een prikkelend idee gelanceerd om woningen te verkopen in de regio Amsterdam. In dit systeem wordt een te koop staande woning elke dag goedkoper. In de hoop dat op een gegeven moment een koper toehapt. Dit idee biedt ook perspectieven voor een meer prikkelend beloningsmodel van makelaars.

Afslag

Het Amsterdamse idee lijkt op een 'veiling bij afslag', waarbij producten (denk aan bloemen en vis) worden aangeboden voor een prijs die steeds verder afneemt. Hoe langer een koper wacht, des te minder hij hoeft te betalen. Maar tegelijkertijd loopt hij het risico dat een andere koper hem voor is. Op een gegeven moment slaat hij daarom toe. Misschien werkt dit ook op de woningmarkt. Ik kan op dit moment niet overzien welke haken en ogen er aan zitten, maar het is het onderzoeken waard.


Vergelijkbaar

Het brengt me daarnaast op een vergelijkbaar idee dat de woningmarkt zou kunnen helpen. Namelijk dat de beloning die een verkoper moet betalen aan zijn makelaar afhangt van de snelheid waarmee een woning wordt verkocht. Een makelaar die maand in maand uit géén resultaat boekt, wordt dan steeds goedkoper.


Prikkel

Veel verkopers hebben niet het idee dat hun makelaar zich voor hen in het zweet werkt. Daarom zou het goed zijn een prijsprikkel in te bouwen. Waardoor de makelaar bijvoorbeeld alleen zijn volledige courtage ontvangt als hij de woning binnen 6 maanden weet te verkopen. Elke maand daarna gaat zeg 10 procent van de beloning af. Bij een snelle verkoop is iedereen blij. De makelaar met zijn hoge courtage en de verkoper met zijn snelle resultaat. Het zal makelaars ongetwijfeld prikkelen tot inventiviteit. Het idee in Amsterdam is dan nog maar het begin!

Volg ons ook op twitter @eigenhuis en Rob Mulder op @rob_mulder

Actuele woningmarktcijfers

Consumentenvertrouwen in de woningmarkt