Hoe groen is groen?

Geplaatst op 05 sep 2013 , bijgewerkt 05 sep 2013, 13:12

Nergens in Europa is de vraag naar milieuvriendelijk opgewekte stroom zo groot als in Nederland. Maar hoe groen is de stroom die je krijgt eigenlijk ...

Nergens in Europa is de vraag naar milieuvriendelijk opgewekte stroom zo groot als in Nederland. Maar hoe groen is de stroom die je krijgt eigenlijk echt? Wat blijkt na wat speurwerk: groen is niet altijd zo groen als het in eerste instantie lijkt. Ik vind het tijd worden dat energieleveranciers duidelijker over de herkomst van stroom communiceren. Zolang dat niet voldoende gebeurt doet Vereniging Eigen Huis graag een boekje open.

Groencertificaten

Niet meer dan tien procent van alle stroom die in Nederland wordt geproduceerd komt uit duurzame bronnen. Toch werd hier in 2012 dertig procent van alle elektriciteit als groene stroom verkocht. Dit komt omdat energiebedrijven hun stroom door middel van groencertificaten, ofwel garanties van oorsprong (gvo’s), kunnen vergroenen. De leverancier kan voor de hoeveelheid stroom die hij aan een consument levert gvo’s inkopen. Zo’n gvo garandeert dat ergens in de wereld (bijvoorbeeld in Scandinavië, Spanje, of waar dan ook) de stroom die de consument afneemt duurzaam is opgewekt. Uit nieuwe energiebronnen, of uit al jaren bestaande groene energiebronnen, zoals vaak gebeurt. Bijvoorbeeld uit waterkrachtcentrales in Noorwegen, waarvan sommige al 80 jaar oud zijn. Het is dus niet zo dat de consument die een groen stroomcontract aangaat, per definitie bijdraagt aan verdere verduurzaming van de maatschappij. De kans dat hij bijdraagt aan verdere verduurzaming van Nederland is nog kleiner.

Bekentenissen

Energiebedrijven wekken graag de indruk dat ze groene stroom aan de consument leveren. Maar op de vraag in welke mate het echt groene stroom is, geven ze geen antwoord. Wel deed de Nederlandse Energiemaatschappij onlangs een bekentenis: ‘onze groene stroom is niet groen en die van de concurrent trouwens ook niet’.  En Nuon heeft naar aanleiding van een onderzoek van het Financieele Dagblad erkend dat 200.000 huishoudens die tussen 1996 en 2002 een contract hadden afgesloten voor Natuurstroom, niet voldoende zijn ingelicht. De meerprijs die klanten voor Natuurstroom betalen, zou worden geïnvesteerd in nieuwe, duurzame energieprojecten. Sinds 2002 gebeurt dit niet meer, hoewel de klanten de opslag nog wel betalen. Nuon zal deze klanten nu actief gaan benaderen.

Meer duidelijkheid

Het wordt, vind ik, hoog tijd dat de leveranciers een boekje open doen en voor de consument zichtbaar maken waar de geleverde stroom vandaan komt. Zoals Markus Schmid van milieuorganisatie Wise aangeeft: ‘Ik vergelijk het graag met de mobiele telefoonrekening. Daarop staat precies waar je op deze aardkloot hebt gebeld en hoe lang het gesprek duurde. Als dat kan, moet het toch ook mogelijk zijn om de gvo’s naar de mensen thuis te brengen?’

Groen in eigen hand

Zolang de leveranciers niet voldoende transparant over groene stroom zijn, voelt Vereniging Eigen Huis zich genoodzaakt de consument zelf deze informatie te geven. Begin 2014 zal de vereniging naar aanleiding van uitgebreid onderzoek, in samenwerking met onder andere de Stichting Natuur & Milieu, de Consumentenbond, Greenpeace en Wise, aangeven hoe groen de leveranciers echt bezig zijn.

Ook bij onze Collectieve Inkoop Energie beoordelen we de groene stroom op basis van een aantal criteria. Door zelf groene energie op te wekken, heb je de herkomst van groene stroom natuurlijk nog meer in eigen hand. Vereniging Eigen Huis faciliteert dit met 123zonne-energie en Stukje Windmolen.

123zonne-energie

Stukje Windmolen

Artikel ‘Een papiertje maakt van grijs nog geen groen’ (pdf)