Wil de echte verzekeraar opstaan?

Geplaatst op 31 dec 2013 , bijgewerkt 31 dec 2013, 10:12

Het Verzekeringsspel. In de jaren zestig van de vorige eeuw werd dit bordspel in menige huiskamer gespeeld. Vandaag zullen er alleen in het Speelgoe...

Het Verzekeringsspel. In de jaren zestig van de vorige eeuw werd dit bordspel in menige huiskamer gespeeld. Vandaag zullen er alleen in het Speelgoedmuseum nog een paar doosjes staan. Aan het begin mag elke speler zijn geld bewaren maar hij mag er ook verzekeringen voor kopen. De speler die onverzekerd over het bord gaat, krijgt te maken met tegenslagen als brand, boetes en ziektes (en moet dus steeds beurten overslaan). De speler die zich goed heeft ingedekt, huppelt hem vrolijk voorbij.

Een gezelschapsspel is het verzekeren al lang niet meer. Sinds een jaar of tien geleden het begrip 'woekerpolis' viel, woedt er een loopgravenoorlog tussen verzekeraars en uiteenlopende coalities van gedupeerden. Juristen vechten het uit, de gedupeerden zelf houden zich grotendeels afzijdig.

Zij zijn 'polismoe'. Bovendien weten ze uit ervaring dat ze aan brieven over verzekeringen vaak geen touw kunnen vastknopen. Daarom maken velen de post van hun verzekeraar niet eens meer open. En dat terwijl de laatste jaren ook positieve ontwikkelingen in gang zijn gezet, waarover de verzekeraar zijn polishouders moet informeren.

Zo heeft de belangenvereniging van effectenbezitters VEB samen met Vereniging Eigen Huis een serie akkoorden gesloten met de grootste verzekeraars, waarmee houders van woekerpolissen tegemoet worden gekomen. Het gaat hier om maar liefst drie miljard euro.

Verder is met verzekeraars de afspraak gemaakt dat zij hun klanten tijdig en volledig informeren, waarbij zij ook de mogelijkheid moeten bieden om eenvoudig over te stappen naar een ander en goedkoper product. De verzekeraars hebben zich hier tot nu toe redelijk aan gehouden. Er zijn heel wat brieven richting polishouders op de post gedaan.

Maar wat als die brieven vervolgens niet geopend worden? Dan worden veel polishouders straks geconfronteerd worden met een financieel gat dat groter is dan in hun ergste nachtmerries. Je zult er maar op rekenen dat je hypotheek van 250.000 euro wordt afgelost met je beleggingsverzekering, terwijl die aan het einde van de looptijd nog slechts 150.000 euro blijkt waard te zijn.

Een rechtgeaarde verzekeraar zou nu alle registers opentrekken. Paginagrote advertenties, radiocommercials, ja, alle communicatiemiddelen zou hij gebruiken om de 'Bewust Onbewuste Polishouders' te bereiken. Hij zou ook zelf het initiatief nemen om hun een verbeterde polis toe te sturen. Nog beter wordt het als hij daar dan bij vermeldt dat als betrokkene niet reageert, de verbeteringen automatisch van kracht worden.

Omdat we al het voorgevoel hadden dat verzekeraars niet staan te popelen om dit beleid uit te voeren, hebben wij voorgesteld er een verplichting van te maken. Minister Jeroen Dijsselbloem noemde dat eerder dit jaar 'een interessante optie'.

Daarop kwam de zaak in een stroomversnelling, maar dan helaas wel de verkeerde kant op. Het verzekeringswezen stuurde een leger van lobbyisten naar Den Haag om die verplichting van tafel te krijgen. En met succes. In een recente brief aan de Tweede Kamer zei de minister van financiën dat het 'aan de verzekeraars (is) om te bezien of er ook eenzijdige aanpassingen mogelijk zijn'. Maar als het aan de verzekeraars 'te bezien is' kun je wel raden wat er van terecht komt: bar weinig en dan nog te laat ook.

Een 'interessante optie' is dus niet opgepakt als kans om vertrouwen te herstellen, maar weggemoffeld op de schimmige manier waarvoor het verzekeringswezen zo berucht is geworden. Het is nog steeds wachten op de generatie verzekeraars die, elk voor zich, binnen het eigen bedrijf schoon schip maakt. Een 'reputatiemanager' hoeft men daarvoor niet aan te stellen. Er is in een bedrijf maar één reputatiemanager nodig en dat is de CEO. Het is aan hem of haar om alle werknemers aan te sporen om de klanten eerlijk en met open vizier tegemoet te treden. Dan komt het op den duur met die reputatie wel weer goed, al zal verzekeren nooit meer een onschuldig gezelschapsspel worden.

Volg ons ook op twitter @eigenhuis en @rob_mulder

Sta ook sterker met bijna 750.000 leden